ELBILAR
Ny märkning ska göra det lättare att välja energieffektiv bil

En klassning och färgkodning likt de som sitter på kylskåp. För att konsumenter ska få lättare att hitta energieffektiva bilar har nu Mobility Sweden lanserat en ny energimärkning av fordon.
Det är länge sedan som krav på energimärkning började komma på allt fler produkter. Vitvaror, däck, hus och allt möjligt. Bra information för konsumenter och något som gjort att respektive bransch fått tryck på sig att förbättra sig i det här avseendet.
Nu har även detta kommit till bilbranschen.
För de som köper en bil har förbrukning varit en siffra man tagit med i beräkningen, även om den först på senare tid i och med skenande drivmedelspriser, blivit en av de viktigare. Men det har inte alltid varit helt enkelt när man står i en bilhall och spanar efter nästa åk att utröna hur stora skillnaderna mellan olika bilar är.
Nu ska det bli ändring på det och med en ny energimärkning, lika färggrann som de du hittar på andra varor, vill branschorganisationen Mobility Sweden ge vägledning. Detta så att konsumenter ska kunna se och jämföra olika modellers klimatavtryck när de körs.
”Bra exempel på när branschen går före”

Skalan är enkel att förstå och går från mörkgröna klass A där bilen är helt utsläppsfri ner till röda M där bilen spyr ut över 255 gram koldioxid per kilometer. Detta enligt modellens typgodkännande.
– Den här nya energimärkningen är ett bra exempel på när branschen går före lagstiftarna och förser konsumenterna med information om förbrukning och utsläpp. På så vis kan de göra klimatsmarta val när de exempelvis ska köpa en ny personbil, säger Emmi Antonsson, chef för kommunikation och samhällskontakter på Mobility Sweden, i ett uttalande.
Energimärkningen lanserades på Ecar Expo och ska nu börja leta sig ut i handlarledet i form av att etiketter sätts i bilrutorna. Från 1 mars är tanken att den ska vara standard och det blir återförsäljarna som är ytterst ansvariga för att informationen finns.
Enligt Daniel Helldén, trafikpolitisk talesperson för Miljöpartiet och riksdagsledamot är märkningen ett bra steg på vägen, men han vill även se att det blir differentiering i det mörkgröna fältet. Hurdå? Jo, genom att även kategorisera energieffektiviteten i elbilar. För även om de inte släpper ut något under färd – ger högre förbrukning klimatutslag i elproduktionsledet.
– Att ge bilköparna en tydlig vägledning vilka fordon som man ska avstå sett ur klimatsynpunkt är klart positivt. Upplysta konsumenter är en viktig pusselbit för att klara klimatmålen. Nu saknas bara att branschen tar steget fullt ut och även graderar de rena utsläppsfria elbilarna efter energiförbrukning så att vägledningen inte stannar vid elbil kontra fossilbil, säger Daniel Helldén.
Att märkningen kommer är välbehövligt. Men samtidigt är utsläpp under färd bara en liten del i ett fordons hela klimatavtryck. En hållbar produkt måste vara hållbar i hela ledet och där har bilbranschen en hel del att jobba med.
Tillverkare som Polestar och Fisker har satt hållbarhet högst upp på agendan och båda jobbar intensivt mot att nå en utsläppsfri bil i hela ledet. VW-koncernen satsar förvisso även de, och är tydliga med att de klimatkompenserar för de utsläpp de inte kunnat göra sig av med på sina MEB-bilar.