Elbilar

Uppvärmda säkerhetsbälten kan ge elbilar längre räckvidd

Värm upp bilen med bältet istället för för sätet? Foto: ZF
Värm upp bilen med bältet istället för för sätet? Foto: ZF
Kameran visar hur värmen sprider sig i bältet. Foto: ZF
Kameran visar hur värmen sprider sig i bältet. Foto: ZF
Värmesensorerna i bältet. Foto: ZF
Värmesensorerna i bältet. Foto: ZF

Likt en varm kram som utöver komfort kan öka elbilars räckvidd. ZF har utvecklat bälten med inbyggd värme och de uppger att systemet kan göra att elbilar rullar upp till 15 procent längre.

Publicerad

Räckvidd är en av de viktigaste parametrarna för en elbilsköpare, och kyla är en av de mest begränsande faktorerna för räckvidden. Och i Sverige med kallt klimat är just vinterprestanda i en elbil högintressant.

Något som tar mycket energi vintertid är uppvärmningen av bilen och nu har tyska ZF tagit fram ett system som ska leverera komfort – utan att dränera batteriet.

Lösningen är uppvärmda sätesbälten. Genom att avge värme direkt mot en människokropp minskas behovet av att värma upp övriga kupén. Företaget uppger att deras lösning i kombination med sätesvärme kan lösa komfortvärme mycket mer effektivt än att använda klimatanläggningen för att få samma resultat.

Kameran visar hur värmen sprider sig i bältet. Foto: ZF
Kameran visar hur värmen sprider sig i bältet. Foto: ZF

Själva bältet är uppbyggt av en väv liknande konventionella sätesbälten, men med integrerade värmeelement som utan att inverka negativt på komfort eller produktionsmöjligheter bara bygger på tjockleken något. Det krävs inte heller att vara sig bältesspänne, -sträckare eller inrullningsmekanism är specialanpassad.

Ytterligare fördelar är att värmekomforten, 36-40 grader Celsius, uppnås mycket snabbare än om man skulle använda bilens normala klimatanläggning.

Och som grädde på moset. Genom sitt sätt att avge värme minskar behovet för åkande i bilen ha på sig tjocka vinterkläder. Detta ger en indirekt säkerhetsvinst eftersom bältet kommer mycket närmare kroppen vilket ger högre skydd vid krock.

Värmesensorerna i bältet. Foto: ZF
Värmesensorerna i bältet. Foto: ZF

ZF uppger att vilken tillverkare som helst enkelt kan implementera deras nya uppvärmda bälten. Frågan är då vilka som blir först? Bland annat BMW har ju i IX gått över till uppvärmda interiörelement för att minimera energiförlusterna genom ”onödigt” användande av klimatanläggning.