Fordon

Första el-lyftaren klarar 45 ton

XCS45-EV. Foto: XCMG/Youtube
XCS45-EV. Foto: XCMG/Youtube
Konecranes container- lyftare.
Konecranes container- lyftare.
Hysters container- maskin.
Hysters container- maskin.

Batteridrift har hittills främst varit förbehållet de mindre truckarna. Men nu börjar tekniken leta sig upp i viktklasserna. Här är några exempel.

Publicerad

XCMG XCS45-EV

Kinesiska XCMG, som tillverkar en rad olika maskintyper, menar att de är först i världen med sin helelektriska containerlyftare XCS45-EV.

Den lanserades i början av 2018. Det finns inte så mycket information om den på engelska, men modellbeteckningen antyder att den klarar av att lyfta upp till 45 ton. Den har en 200 kW elmotor och 235 kWh batteri, enligt en video på Youtube.

Enligt XCMG innebär den batterielektriska drivlinan en energibesparing på 40–60 procent jämfört med dieselmotorn, beroende på arbetsförhållanden. Den ska gå att använda kontinuerligt i mer än 8 timmar.

Konecranes

2016 lanserade Konecranes, med montering i småländska Markaryd, den enligt egen utsago första containerlyftaren med hybriddrift.

Förutom att återvinna energin, som annars går förlorad vid inbromsning, tar den även tillvara energin när lasten sänks. Energin lagras inte i ett batteri utan en superkondensator, som möjliggör snabbare upp- och urladdning.

Hyster

Amerikanska Hyster utvecklar också flera elektriska containermaskiner. Den första ska användas i en hamn i Los Angeles och snabbladdas trådlöst.

Ytterligare en variant utvecklas, men den har även bränsleceller och vätgastankar ombord och kan därmed gå längre skift än den rena batterivarianten, skriver Warehouse & Logistics News.