Fordon

Kina visar nästa generations maglev-tåg – med flytande kväve

Tåget är byggt i kolfiber, vilket gör det lättare än dagens höghastighetståg.
Tåget är byggt i kolfiber, vilket gör det lättare än dagens höghastighetståg.
Tillsammans med prototypen visades också en 165 meter lång testjärnväg upp.
Tillsammans med prototypen visades också en 165 meter lång testjärnväg upp.
Trots pandemi anordnades en invigningsceremoni.
Trots pandemi anordnades en invigningsceremoni.
Forskarna tror att tekniken är kommersiellt gångbar inom sex år.
Forskarna tror att tekniken är kommersiellt gångbar inom sex år.

En prototyp för framtidens magnettåg har visats upp i kinesiska Chengdu. Tåget ska på sikt kunna färdas i 800 kilometer i timmen, rapporterar South China Morning Post.

Publicerad

Prototypen är gjord för att färdas i 620 kilometer i timmen. Men forskarna vid Southwest Jiaotong University som står bakom modellen tror att tåget med tiden kommer att kunna gå så snabbt som 800 kilometer i timmen.

Världens snabbaste maglev-tåg är fortfarande Shanghai Maglev, som togs i drift 2002 och kan nå topphastigheten 431 kilometer i timmen.

Kina satsar stort på utvecklingen av tekniken för att göra transporten mellan storstäderna ännu snabbare. Även i Japan utvecklas tekniken snabbt, och det finns planer på att öppna en maglev-sträcka mellan Tokyo och Nagoya till 2027. Där är det tänkt att tågen ska uppnå en maxhastighet om 500 kilometer i timmen.

Extremt låg temperatur

De kinesiska forskarna säger att deras prototyp, som visades upp för första gången i förra veckan, är billigare än den japanska varianten. Det japanska tåget använder nämligen flytande helium för att uppnå den extremt låga temperaturen (minus 269 grader) som krävs för att göra materialet supraledande. Den kinesiska protypen använder flytande kväve.

– Flytande helium är väldigt dyrt. Vi klarar oss med en högre temperatur, minus 196 grader, och kan därför använda flytande kväve, vilket minskar kostnaden till en femtiondel, förklarar forskaren Deng Zigang vid Southwest Jiaotong University, enligt SCMP.

En annan fördel som de kinesiska forskarna tar upp är att dagens maglev-varianter först behöver accelerera innan det kan börja sväva, medan prototypen i Chengdu kan sväva från en stillastående position, vilket sparar energi. 

Men det finns många frågetecken kvar att räta ut innan den här tekniken kan börja användas på kinesiska järnvägar. Forskarna uppskattar att det kan ta sex år innan tekniken är kommersiellt gångbar.

Byggt i kolfiber

Att bygga ny järnväg med nästa generations maglev-tåg kostar enligt de kinesiska forskarna mellan 320 och 390 miljoner kronor per kilometer, att jämföra med de 250 miljoner kronor per kilometer det kostar att bygga höghastighetståg i dag. Samtidigt kan den nya maglevtekniken bli billigare om den rullas ut i stor skala, säger ingenjören Wu Zili till SCMP. 

Dessutom väger tåget bara drygt hälften av dagens höghastighetståg, då det är byggt i kolfiber. Det gör det billigare och lättare att bygga broar för tågen.