Elbilar

Här är elbilen Toyota Bz Compakt – ska utmana Volvo C40

Toyota Bz Compakt. Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt. Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt. Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt. Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt Foto: Toyota
Lexus framtida el-sportbil? Foto: Lexus
Lexus framtida el-sportbil? Foto: Lexus

En ny kompakt el-crossover och Toyotas nästa steg på elbilsresan. Bz Compakt suv förevisar produktionsmodellen som redan nästa höst ska finnas ute i handeln.

Publicerad

Det var på Toyotas årliga mediaevenemang i Bryssel som tillverkaren presenterade sin strategi för de kommande åren. Denna består av en hel del elbilar – närmare bestämt sex nya modeller på tre år. Detta som ett led i att vara fullt koldioxidneutrala i Europa till 2040, tio år innan man ämnar nå samma mål globalt.

Först på tur är en crossover i c-segmentet – en potentiell rival till Volvo C40. Alltså en bil som storleksmässigt är mindre än nyligen lanserade elbilen Bz4x men större en tillverkarens C-HR – och med den i dag så trendriktiga coupésiluetten.

Tittar vi på konceptet är det en vidareutveckling av den bil Toyota visade upp när tillverkaren för ett år sedan slog på stora trumman och pratade om sin elektrifierade framtid. Man har behållit strålkastarna och nosen, men arbetat om siluett och ”grill”.

Dolda bakre dörrar

Konceptet har även en ovanlig utformning av bakre dörrarna som kamouflerats väl och är handtagslösa – om det ändras när det är dags att omvandla det hela till produktion återstår att se.

Toyota Bz Compakt Foto: Toyota
Toyota Bz Compakt Foto: Toyota

Eftersom bilen fortfarande bär etiketten koncept – var Toyota väldigt sparsmakad med specifikationer och teknisk information. Dock kan vi anta att den nya elbilen bygger på samma E-TNGA-plattform som Bz4x. Denna erbjuds som både fram- och fyrhjulsdriven och har ett batteripack om 71,4 kWh.

Om man kan säga att exteriören troligtvis är ganska färdig – är det mer konceptuellt inne i kupén. Interiören är futuristiskt avskalad med en böjd mittskärm samt den radikala ”flygplansratten” som även Bz4x visats med. Plattformen är förberedd för helt elektronisk styrning och Toyota har sedan tidigare sagt att den ska introducera tekniken i sina elbilar.

Lexus visar sportbil

Bredvid Bz-konceptet visade systermärket Lexus upp en el-sportbil. Och här handlar det om en prestanda-rackare inspirerad av ”konstflygets smidighet och hastighet”. Konceptet sägs klara av en acceleration 0-100 km/h på under två sekunder.

Lexus framtida el-sportbil? Foto: Lexus
Lexus framtida el-sportbil? Foto: Lexus

Dock var detta mer en glimt av framtiden, än vad vi får se i produktion i närtid. Först ska nämligen crossovern RZ450e lanseras.

Toyota är nog den fordonsjätte som kan sägas ha varit mest senfärdig med sin elektrifieringssatsning. Detta trots att man en gång i tiden var en pionjär med att introducera hybridtekniken.

Flertalet gånger har tillverkaren sagt att detta har att göra med att man vill hasta långsamt. Rena elbilar är för dyra för vanligt folk. Därför fortsätter man med sina elhybrider och har accelererat introduktionen av laddhybrider.

Det här visades även upp på evenemanget då C-HR Prologue, ett nära produktionsredo koncept av nästa generation, visades upp. Denna kommer, utöver sedvanlig elhybridskostym, för första gången även som laddhybrid när den väl introduceras.