Elbilar

Tesla backar – erbjuder nu vanlig ratt i nya bilarna

En Tesla med ratten Yoke. Foto: Tesla

Utmanande innovativt, men inte älskat. Den flygplansratt Tesla använt i Model S och X har fått kritik – nu agerar tillverkaren och kommer erbjuda båda bilarna med vanlig, rund ratt.

Publicerad

Tesla har utmanat många gamla sanningar. Och när de först visade upp sin nya Model S och X med flygplansratten ”Yoke” var det många som höjde på ögonbrynen. För en ratt ska ju vara rund… eller?

Styrdonet har både risats och rosats. De som gillar systemet anser att det har siktfördelar samtidigt som man får en skön styrkänsla. Motståndarna menar att det är bökigt med en halv ratt.

När Ny Teknik testade Yoken i Model S Plaid, var vi inte övertygade.

Samtidigt är det stor skillnad på europeiska och amerikanska vägar där de senare ofta är raka och svepande.

Och nu får köpare alltså möjligheten att välja rund ratt i stället för den halva. Det meddelar Tesla samtidigt som man informerar om att Model S och X utöver toppversionen Plaid, även börjar levereras i ”vanliga” dubbelmotoriga versioner. Bilar som då bara levererar 0-100 km/h-accelerationer på 3,2 respektive 3,9 sekunder.

Rund ratt i en Tesla. Foto: Tesla

Utöver att man kan välja vid beställning, får de som redan fått sin Tesla med Yoke installerad – alternativet att eftermontera rund ratt. Detta till en kostnad på snudd 10 000 kr. Oavsett rattform är det dock samma avsaknad av rattväxel och spakar som med Yoken.