Populärteknik Varför skilja på cyklister och gångtrafikanter? Foto: Pixabay TEKNIKFRÅGAN. Varför har vi skilda system för cyklister och gångtrafikanter? Ge besked i Ny Tekniks läsarfråga. Cecilia Laurén Publicerad 9 feb 2016 kl 09.26 Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta Annons Läsarfrågan: På en del övergångsställen finns trafikljus för cyklister och gångtrafikanter i skilda system. Det innebär att det kan vara grönt för cyklister medan det är rött för flanörer, beroende på vilken knapp som har tryckts på. Logga in här Prova Ny Teknik – 149 kr för tre månader Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier, premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen. Kom igång nu → Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt. Gäller endast nya prenumeranter. Är du medlem i Sveriges Ingenjörer? Aktivera ditt konto här Logga in här ✕ nyheter teknikfrågan populärteknik Del på Facebook Del på Twitter Del på e-post Unlock with Glimta
Tipsen: Så tjänar du pengar på att ladda bilen Pausa laddningen av elbilen – och tjäna en tusenlapp. Flera aktörer på elmarknaden har gått ihop för att få elbilsägarna att bidra till ett stabilare elnät.
Volvo vill samla in gamla batterier – som ska användas för att bygga nya Ett samarbete tänkt att sluta den kinesiska loopen för elbilsbatterier. Får vi se samma sak även här i Sverige och Europa?
Nya ”bladbatteriet” ska ge billiga elbilar lång räckvidd Ett LFP-batteri som kan konkurrera med dyrare tekniker och kemier. Efter sommaren ska BYD lansera generation två av sitt ”bladbatteri” som ska vara både mindre och energitätare än tidigare.