Tåg från London till<br></br> Peking på två dygn

2010-03-10 13:28  

Kina planerar att bygga en snabbtågslinje mellan London och Peking.<br></br> Med en fart på 350 km/h tar resan 48 timmar.

På bara två dygn ska man kunna åka tåg den 800 mil långa sträckan mellan London och Peking.

Det är den kinesiska staten som presenterat sina framtidsplaner för internationella snabbtågslinjer.

De kinesiska myndigheterna förhandlar med 17 länder om tre olika järnvägslinjer som knyter samman länder i Östasien, Sydostasien, Centralasien och Europa, enligt den brittiska tidningen Telegraph.

– Om allt går som vi vill kan de tre linjerna vara färdiga inom tio år, säger Wang Mengshu, som är seniorkonsult vid Kinas nationella projekt för höghastighetståg.

Den norra linjen mellan Kina och Europa går främst genom Ryssland.

– För sträckningen genom Sibirien finns redan ett avtal mellan Kina och Ryssland, säger Wang Mengshu.

Kina har även kommit långt i förhandlingarna med Vietnam och Burma om den linje som går mellan Kunming och Singapore.

Vietnam har exempelvis gått med på att ändra landets spårvidd till den som används i Kina.

Enligt Wang Mengshu har idén om höghastighetslinjerna inte fötts i Kina.

– Det var de andra länderna som kontaktade oss, speciellt Indien.

Den tredje linjen som planeras går också mellan Delhi och Kazakstans huvudstad Astana via en omväg genom Iran.

Då många av länderna som täcks av de planerade järnvägslinjerna är utvecklingsländer med dålig ekonomi vill Kina gärna att de betalar direkt med råvaror. Enligt ABC News har exempelvis Burma gått med på att betala med mineralen litium som främst används för batteritillverkning.

Den internationella satsningen är en utvidgning av den massiva utbyggnad av snabbtågslinjer som nu görs i Kina. Under de kommande fem åren ska motsvarande fem tusen miljarder kronor investeras i nästan 30 000 kilometer nya järnvägsspår, skriver Telegraph.

En av de linjer som är färdigbyggd går mellan Wuhan och Guangzhou. Den 100 mil långa sträckan trafikeras av Harmony Express som är världens snabbaste tåg med en toppfart på nästan 400 km/h.

Vid sidan av råvaror från de inblandade länderna ska den internationella satsningen finansieras av den kinesiska staten, banklån och kapital från den privata sektorn, skriver Telegraph.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt