Populärteknik

Surfa med svenska eldrivna brädan – utan både vågor och vind

Radinns eldrivna bräda är tänkt för surfning när det varken finns vågor eller vind.
Radinns nya brädmodell lanserades tidigare i år. Foto: Radinn
Alexander Lind

Surfa på vattnet utan vågor eller vind. Malmöföretaget Radinns nya eldrivna bräda är lättare och något billigare än föregångaren.

Publicerad

Idén om en motoriserad surfbräda är ganska gammal.

– Den är patenterad sedan 120 år tillbaka. Men det är aldrig någon som har lyckats kommersialisera en sådan typ av produkt. Det är inte helt lätt att kombinera kraftelektronik och vatten, säger Alexander Lind, vd på Radinn.

Men Radinn har bestämt sig för att försöka. Företaget bildades 2013 ur ett studentprojekt vid Lunds universitet. Redan 2014 uppmärksammade Ny Teknik Radinns eldrivna bräda, som lanserades året därefter.

Handhållen hastighetskontroll

Nu kommer uppföljaren, som är lättare, aningen billigare och ska serietillverkas. Medan den första modellen byggdes för hand och tog två veckor att producera, tar det nu ungefär en dag på Radinns fabrik i Polen.

– Vi har optimerat hela drivsystemet, gjort flödessimuleringar och designat om hela elektroniken. Nu tillverkar vi vår egen elektronik för att skapa bästa möjliga produkt som går att tillverka i stor skala, berättar Alexander Lind.

Vikten har kunnat minskas genom att rationalisera konstruktionen, så att den nu består av färre komponenter.

Brädan har en sandwichkonstruktion och byggs av fiberförstärkt plast för att bli mer stöttålig än föregångaren. Aramidfiber (Kevlar), glas och kolfiber förstärker plasten på insidan.

Företagets andra modell är också aningen billigare än den första. Men det krävs fortfarande en rejäl summa för att lägga vantarna på produkten. Nu kostar den 100 000 kronor, jämfört med den förra, som gick loss på 150 000 kronor.

En ny funktion på brädan är att hastigheten går att reglera via en fjärrkontroll som åkaren bär på handleden. Svängarna får åkaren som tidigare sköta genom förflyttning av kroppsvikten.

Den första modellen sålde i ungefär 100 exemplar. Version två har redan 300 köpare ställt sig i kö för. De ska få sina brädor i början av sommaren.

Kan monteras isär i framtiden

I dagsläget har Radinn cirka 20 anställda. Hälften av dessa är baserade i Polen. Nu ska företaget expandera och söker ett 20-tal nya medarbetare. Radinn har nyligen tagit in 25 miljoner kronor och flera nya delägare i en finansieringsrunda.

Samtidigt fortsätter utvecklingsarbetet på brädan. Till exempel har företaget planer på att göra det möjligt att koppla loss jetpacket från brädan så att den ska kunna monteras på en mindre ribbåt.

–Teoretiskt kan man få ut 30-35 hästkrafter ur den här motorn, så den skulle kunna driva en mindre båt. Produkten är modulär och består av en bräda, ett batteripack och en jetpack. Jetpacken väger under åtta kilo och kan ändå trycka ut väldigt mycket kraft. Så vi kollar på den möjligheten längre fram.

Nya eldrivna surfbrädan

Namn: G2X Jetboard.

Topphastighet: 50 km/h.

Batteri: Litiumjon.

Batterikapacitet: 56 Amperetimmar för standardpacket, 73 Amperetimmar för XL-packet.

Batteritid: Cirka 30 minuter för standardbatteripacket, 40-45 minuter med XL-batteripacket (men batteritiden varierar efter väder och vikt på åkare).