Populärteknik

Nu blir det ”lätt” att landa på ett hangarfartyg

Här testar en F/A-18F Super Hornet det nya systemet för att landa på hangarfartyget USS George Washington. Foto: U.S. Navy

Med en ny programvara kan landningar på hangarfartyg göras nästan automatiskt.

Publicerad

Att landa ett jetplan på ett hangarfartyg är en av de svåraste uppgifterna för amerikanska stridspiloter. De ska sätta ner sitt plan på det hundra meter långa däcket som följer sjöhävningen och kan kränga många meter i alla riktningar.

Under de sista 18 sekunderna innan landning kan piloten tvingas att göra 300 korrigeringar av gas, skevroder, klaffar och stabilisatorer för att träffa rätt punkt där bromskroken häktas fast i planet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här