Lysande konst skildrar kärnkraft

2018-03-12 16:51  
Varje kristallkrona i "Crystal Palace" representerar ett av världens kärnkraftsländer.

Kristallkronor, smycken av torianit och uraninit och bilder som dokumenterar saneringen efter härdsmältan i Fukushima. På Malmö konstmuseum får besökare utforska sitt förhållande till kärnkraft.

Den som besöker Malmö konstmuseum just nu möts av verk av närmare ett trettiotal internationella konstnärer. Tillsammans fångar de människors ambivalenta relation till kärnkraften: Den är en källa till energi, men ger också ett giftigt avfall som fortsätter att avge strålning i hundratusentals år.

Shuji Akagi är en av konstnärerna som har bidragit med verk till utställningen "Perpetual Uncertainty". Efter kärnkraftverket Fukushima Dai-ichis härdsmälta har han tagit tusentals foton som dokumenterar hur invånarna arbetar för att sanera gator, trädgårdar och allmänna platser i hans hemstad Fukushima. Saneringsarbetet beräknas kunna bli klart först om 100 år.

Ken och Julia Yonetanis knallgrönt lysande kristallkronor är en del av "Crystal Palace". Varje kristallkrona i samlingen representerar ett av världens kärnkraftsländer. Kronornas storlek beror på mängden el som kärnkraften genererar i respektive land och deras utseende har formats utifrån respektive lands egna konsttraditioner.

Det finns väldigt små mängder uranglas i kristallkronorna. UV-lampor får dem att lysa i grönt. Ett urval av kristallkronorna som hör till verket visas i Malmö.

Erich Berger och Mari Ketos bidrag är en samling smycken av torianit och uraninit samt instrument för att mäta radioaktivitet. Vad har smycken och radioaktivt avfall gemensamt? Båda ärvs mellan generationer.

Hur påverkar kärnkraftens radioaktiva avfall vår uppfattning av tid? Det är en av de frågor som utställningen vill lyfta. Syftet är inte att ta ställning för eller emot kärnkraft, utan att stimulera till samtal och debatt i en fråga som är allt annat än enkel.

Visas i Malmö

Utställningen "Perpetual Uncertainty – Samtida konst i atomkraftens tidsålder" har curerats av Ele Carpenter vid Goldsmiths College för Bildmuseet i Umeå. Den visas på Malmö konstmuseum fram till den 26 augusti.

Ania Obminska

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt