Populärteknik

Liseberg bygger en ”dive coaster” i tunnel

Berg-och dalbanan kommer att bli Europas högsta och längsta ”dive coaster” med en tunnel tre meter under marken. Foto: Mikael Solkulle
För att bygga tunneln som banan dyker ned i har de grävt ut och fyllt 250 lastbilar med lera. I stället fylls utrymmet med betong från 75 betongbilar. Foto: Mikael Solkulle
Foto: Mikael Solkulle
Foto: Mattias Karlsson
Foto: Mattias Karlsson

Berg- och dalbanan är nöjesparkens hittills största satsning. Men tunneln är knepigare att bygga än tänkt.

Publicerad

I sommar får nöjesparken Liseberg i Göteborg ett nytt tillskott. Markarbetet för Valkyria påbörjades på Liseberg i december 2017, första rälsdelen var på plats strax efter årsskiftet och nu är bygget i full gång inför premiären senare i år. Berg-och dalbanan kommer att bli Europas högsta och längsta ”dive coaster” med en tunnel tre meter under marken.

För att bygga tunneln som banan dyker ned i har de grävt ut och fyllt 250 lastbilar med lera. I stället fylls utrymmet med betong från 75 betongbilar.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här