Populärteknik

Kina hatar doften av ny bil – så löser Ford problemet

Foto: Pixabay/Ford

I väst är nybilsdoften älskad, men i Kina äcklas många köpare av lukten. Enligt J.D. Power toppar problemet listan över deras klagomål. Men nu har Ford sökt patent på en metod som ska ta bort odören.

Publicerad

Det må vara en trivial detalj, men den obeskrivbara doft som finns i en ny bil har alltid utgjort ett förvånansvärt starkt säljargument. I dag har alla biltillverkare kemister som jobbar med området – och när lukten klingar av finns en uppsjö av sprayer som imiterar de flyktiga organiska ämnen (VOC) som bildar doftsignaturen.

Men i Kina har de västerländska bilmärkena stött på ett överraskande problem – där äcklas många av den kemiska odören. När J.D. Power China genomförde sin marknadsundersökning Intital Quality Study för 2018 så klagade tio procent av de kinesiska köparna på nybilslukten.

– Obehaglig interiördoft eller odörer är fortsatt ett av industrins största problem på marknaden. För att sätta det i proportion så är det ett nästan dubbelt så vanligt klagomål som det näst största problemet – hög bränsleförbrukning, säger Brent Gruber, chef för J.D. Powers internationella verksamhet till Detroit Free Press.

Nybilslukten är en blandning av läder, plast och vinyl samt de kemikalier som används för att montera ihop och försegla delarna. Tidigare har Fords kinesiska laboratorium anställt 18 dofttestare – specialister kallade de gyllene näsorna. Nu ska biltillverkaren även attackera problemet rent tekniskt.

Nyligen landade en amerikansk patentansökan på Fords lösning för att ta bort odörer, men frågan är om den kommer gå igenom. Patentet handlar nämligen om att låta bilen baka i solen, med nedrullande fönster och fullt blås på alla fläktar. I systemet ingår förvisso en speciell mjukvara samt diverse luftkvalitetssensorer. Och bilen kommer för egen maskin parkera sig själv i solen och starta processen om vädret känns rätt, för patentet är nämligen uteslutande avsett för autonoma fordon. Så dagens kinesiska Ford-köpare får tackla problemet som européerna har gjort i alla tider – med en Wunderbaum.

– Medan nybilslukten är inpräntad i den amerikanska kulturen så vet vi att kinesiska kunder ogillar doften. Det här patentet är resultatet av många års forskning, och är en av de idéer som vi överväger för framtida bruk, säger Debbie Mielewski, teknikchef inom området hållbarhet/material på Ford.