Populärteknik
Jas-planens hemliga mack-lådor
Det finns två hemliga lådor i de svenska Jas-planen som få utanför den trängre kretsen av stridspiloter och flygplanskonstruktörer känner till – ”mack-lådorna”.
Inte ens pressofficerarna Mattias Robertsson och Louise Levin, på plats på Natobasen Sigonella på Sicilien, hade hört talas om lådorna innan Ny Teknik upplyste dem därom.
Alla de åtta toppmoderna Jas 39 Gripen-planen från Nordic Battle Group på F17 i Kallinge är utrustade med två mack-lådor vardera.
Lådorna är livlinan för piloterna när de är ute på långa 6-timmarsuppdrag. Både planen och piloterna måste tankas under så långa flygpass.
Planet tankas i luften av det stora, propellerdrivna Herculesplanet från F7 i Såtenäs och piloten öppnar en av sina mack-lådor. De sitter framför benen i den trånga cockpiten. Mack-lådan öppnas med ett lätt ryck i ett litet snöre på framsidan och fram kommer den instuvade provianten – en smörgås och en chokladkaka.
– Det är därför det heter mack-låda. Det är inget skämt, säger Lasse Jansson på Saab i Linköping, när han ger Ny Tekniks reporter en ”grand tour” genom hela Gripen-fabriken.
Det är bara de Natoanpassade toppmoderna Gripen C/D som har mack-lådor. Inte de ursprungliga A/B-versionerna, som byggdes för att försvara Sveriges gränser. De behövde aldrig vara ute på särskilt långa uppdrag.
Men i och med att Saab började sälja Gripen till andra länder och gav dem längre räckvid med lufttankningsutrustning, ställdes krav på att piloterna måste få något i sig under de långa flyguppdragen.
Mack-lådan var född. Den tillverkas i glasfiber och monteras fast i instrumentpanelen.
Alla ensitsiga Gripen C har två mack-lådor. Däremot får den som sitter baktill i en tvåsitsig Gripen D nöja sig med en låda.
Macklådorna är ett måste för de svenska stridspiloter som nu övervakar flygförbudzonen i Libyen med sina ensitsiga Jas 39 Gripen-plan.
Sverige har skickat åtta stycken Gripen till Natooperationen Unified Protector, som har sin bas på den militära flygplatsen Sinoella på Sicilien.