Ingenjören som hjälte

I den första boken i Jan Guillous nya historiska 1900-talsepos deltar två norska ingenjörer i var sitt spektakulärt järnvägsbygge vid förra seklets början. Den ena konstruerar broar för Bergensbanen över Hardangervidda i Norge, den andra bygger järnväg från Dar-es-salaam till Tanganyikasjön i Tyska Östafrika. Ny Teknik har både åkt Bergensbanen och läst boken.

Publicerad Uppdaterad

Den räknas som ett ingenjörstekniskt mästerverk. Bergensbanen går från Oslo till Bergen på Vestlandet och är drygt 470 kilometer lång. Det låter kanske inte så märkvärdigt, men 100 kilometer av sträckningen går högt över trädgränsen, på mer än 1 000 meters höjd över havet. Banans högsta punkt ligger i dag på 1 275 meter, lika högt som man når när man tar kabinbanan till Åreskutans topp.

Tidigare gick banan ännu högre, ända uppe på 1 300 meter, men 1993 blev den nya tio kilometer långa Finsetunneln klar till turisternas förtret. Vem vill kilometer efter kilometer sitta och titta in i en tunnelvägg i stället för att tjusas av ett vidunderligt högfjällandskap?

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här