Populärteknik

Här flyger de med biobränsle i tanken

Flygbolaget Alaska Airlines har genomfört sin första flygtur för vanliga passagerare med biobränsle. Bränslet släpper ut 70 procent mindre koldioxid än med fossilt bränsle.

Publicerad

Artikeln har uppdaterats. När planet från Seattle-Tacoma International Airport till Reagan National Airport, i Washington D.C lyfte var 20 procent av bränslet skapat av resprodukter från skogsindustrin. Det grönare flygplansbränslet är baserat på isobutanol, som utvunnits ur rester från trä. Bränslet, som går under namnet Gevo’s Alcohol-to-Jet fuel, eller ATJ, är resultatet av ett samarbete mellan flera olika flygaktörer som letts av Washington State University.

– Vi i flygindustrin, och vi på Port of Seattle, förstår att klimatförändringarna är på riktigt. Vi förstår att global uppvärmning inte är en bluff. Och vi förstår att vi har ett ansvar för att leda utvecklingen framåt, säger John Creighton, chef för Port of Seattle (där både hamn och flygplats ingår) på Alaska Airs webbplats.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här