Genombrottet: De har knäckt spindeltrådens gåta

2018-11-08 11:02
Spindelnät. Foto: TT / AP Photo / Biswaranjan Rout

Hur silket som spindlar väver kan vara fem gånger starkare än en stålkabel i samma storlek är en gåta som länge har gäckat forskarna. Nu kan de ha hittat svaret.

– Vi förväntade oss att fibern skulle vara en enda massa. Men vi upptäckte att silket egentligen var en slags liten kabel, säger Hannes Schniepp vid Institutionen för tillämpad vetenskap på William & Mary i Virginia, skriver Daily Mail.

Forskarna har använt atomic force microscopy, ungefär atomkraftsmikroskopi, för att undersöka strukturen hos spindeltråden på molekylär nivå.

– Det visade sig att fibern är tillverkad av ett antal nanofiber. Varje nanofiber är en tunn tråd gjord av protein, mindre än en miljondels tum i diameter, säger Hannes Schniepp.

Styrkan sitter i varje enskild fiber

Varje tråd består av ungefär 2 500 nanofibrer som dessutom inte är flätade eller snodda som rep, utan ordnade parallellt. Bindningarna mellan nanofibrerna är relativt svaga - styrkan visade sig i stället ligga i längden på varje enskild fiber.

Läs mer: KTH-forskare utvecklar urstarkt biomaterial

Upptäckten kan innebära ett genombrott i strävan efter att tillverka lätt, syntetiskt siden som även är väldigt hållbart.

Angelica Söderberg