Populärteknik

Från Atlanten till Medelhavet

Slusstrappa i Béziers. Foto: Kaianders Sempler
Båthiss bredvid slusstrappan i Béziers. Tanken var att den stora maskinen skulle föra upp båtarna i en stor vattenfylld skopa. Fungerade tyvärr aldrig. Men maskinen står fortfarande kvar. Foto: Kaianders Sempler
Pont-canal, akvedukten, över floden l'Orb i Béziers. Foto: Kaianders Sempler
Kanalen med dragväg är kantad av plataner. Foto: Kaianders Sempler
Kanaltunnel vid Malpas. Foto: Kaianders Sempler

Canal du Midi som förbinder Atlanten med Medelhavet var med sina 99 slussar på 1600-talet Europas största byggnadsverk. År 1681 stod kanalen klar efter 15 års hårt arbete.

Publicerad

Drömmen hade funnits där länge. Drömmen om en kanal som förband Atlanten med Medelhavet så att franska sjöfarare slapp den långa och farliga omvägen runt Iberiska halvön. Faktum är att redan romarna hade funderat på saken, men bedömt projektet som ogenomförbart.

I mitten av 1600-talet steg Frankrike fram som den europeiska kontinentens ledande stormakt. På tronen satt den enväldige solkungen Ludvig XIV. Som främsta rådgivare och finansminister hade kungen klokt nog utnämnt en herre vid namn Jean-Baptiste Colbert som på kort tid lyckats med konststycket att få ordning på rikets finanser.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här