Forskarnas upptäckt: Mystiska radiosignaler från annan galax

2017-09-08 12:41
Foto: / IBL Bildbyrå

Forskare har upptäckt 15 radioblixtar från en galax flera miljarder ljusår bort från jorden.

Forskare vid Berkeley University har upptäckt 15 korta men kraftfulla radioblixtar från en galax som ligger tre miljarder ljusår från jorden.

Exakt vad som orsakar dem är fortfarande okänt, men en möjlig förklaring till de upprepade radiosignalerna kan vara att de kommer från utbrott från en neutronstjärna, som har extremt starka magnetfält.

Men det finns också lite mer spekulativa funderingar kring vad det skulle kunna vara. Riktade energikällor, eller kraftfulla lasrar som används av utomjordiska civilisationer för att få sina rymdfarkoster att åka i extremt höga hastigheter.

– Om det finns någon civilisation som lyckats framställa rymdskepp som åker i extremt höga hastigheter, så kräver de väldigt mycket energi för att drivas. Då skulle detta vara spåret som plockats upp, säger Maria Sundin, astrofysiker på Göteborgs universitet till Vetenskapsradion.

De kraftfulla signalerna kommer alltså från en dvärggalax tre miljarder ljusår bort. Men att det här skulle vara ett försök till någon form av intelligent kommunikation med jorden är föga troligt.

– Det lär ju inte vara ett avsiktligt kommunikationsförsök med jorden. För tre miljarder år sedan fanns definitivt inga avancerade livsformer här på jorden, säger Maria Sundin och fortsätter, säger Sundin.

Senaste inom