Forskarnas upptäckt: Gladaste galaxen i hela universum

2018-11-07 13:14
Den glada lilla galaxen fotograferad med Hubbleteleskopet i galaxklustret SDSS J0952+3434. Foto: Nasa / ESA

Under sökandet efter nyfödda stjärnor råkade Hubble-teleskopet på en glad nyhet: Det som kan vara universums allra gladaste galax.

I ett pågående forskningsprojekt använder Nasa och ESA Hubble-teleskopets betydande kapacitet för att bättre förstå hur nya stjärnor föds. Det var i sökandet efter dessa som den ”smiley-formade” galaxen upptäcktes.

”Bilden visar en del av rymden fylld med galaxer av alla former, färger och storlekar, varav många hör till galaxklustret SDSS J0952+3434”, rapporterar Nasa på sin sajt.

”Strax under bildens mitt syns en formation som liknar ett leende ansikte. Två gulfärgade blobbar hänger ovanför en svepande båge av ljus. Den karaktäristiska formen hos den nedre, bågformade galaxen kommer sig av att ett massivt föremål har passerat och förvrängt dess form.”

Läs mer: Hubble – världens mest produktiva vetenskapliga instrument