Populärteknik

Dra på ordentligt när du ska upp i fart

Vad drar minst bränsle? ?Att axa bilen snabbt eller att smyga upp farten? ?Det har många läsare frågat. ?Här kommer en utredning.

Publicerad

Motorns verkningsgradär mycket mer beroende av momentet än av varvtalet (det är en myt att det skulle finnas något optimalt varvtal som alltid är bäst för en viss motor). Vid de varvtal som gäller för någorlunda normal och ekonomisk körning, under 3 000 rpm, stiger nästan alltid verkningsgraden med ökande moment. Maximal verkningsgrad har de flesta bensinmotorer vid maxmoment 2 500 rpm, dieselmotorer vid något lägre varvtal. Verkningsgraden är dock bra vid höga moment i ett ganska brett varvtalsspann.

För att få bilen att göra vad man tänkt sig, exempelvis accelerera, måste man få motorn att leverera en viss effekt till drivhjulen. Växelvalet bestämmer vid vilket vartal detta sker, och man trycker sedan ner gaspedalen tills motorn levererar det moment som ger den önskade effekten. En viss effekt (moment · varvtal) fås oftast med högst verkningsgrad vid lägsta möjliga varvtal.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här