13: Hindenburg

2008-12-12 23:00  

Fram till den 6 maj 1937 spåddes luftskeppen en lysande framtid. På några dagar kunde man färdas i lyxklass över Atlanten; mycket snabbare än med de gängse atlantångarna.

Det ”tyska zeppelinrederiet” satsade fullt på att bygga och flyga zeppelinare, och i mitten av 1930-talet gjordes ett stort antal flygningar.

Flaggskeppet var Hindenburg, det första av två stora luftskepp för transatlantiska flygningar. Bygget började 1931 och stod klart för sin jungfrufärd i mars 1936. Ursprungligen var Hindenburg konstruerad för att använda dyr men säker helium som lyftgas. Men de amerikanska leverantörerna, som först lovat sälja gas till tyskarna, drog sig ur avtalet efter ett militärt embargo mot tyskarna. Hindenburg fick då konstrueras om för vätgas, vilket var enda alternativet.

Vätgasen inneslöts i sexton stora ballonger inuti zeppelinaren, som var byggd av duralaluminium klädd med bomullstyg. Tyget målades med en färg bestående av aluminium och järnoxid löst i en cellulosalack. Färgen skulle skydda gasballongerna från nedbrytande uv-strålninhg och upphettande ir-strålning.

Under första säsongen, 1936, gjorde Hindenburg tio resor till USA och sju till Brasilien. Hon hann tillryggalägga 30 800 mil med 2 798 passagerare och 160 ton gods under sin livstid. Efter den första resan till Sydamerika för säsongen, startade Hindenburg på kvällen den 3 maj 1937 sin sista färd. Destinationen var Lakehurst i USA. Tre dagar senare inträffade olyckan:

Under pågående förtöjningen, på 90 meters höjd, vid en hög mast började katastrofen. Något som såg ut som en statisk urladddning rörde sig först uppåt från kölen, och därefter spred sig en löpeld av gula flammor snabbt från aktern och framöver, berättar de närvarande. Efter 34 sekunder var allt över. Skelettet efter den stora zeppelinaren låg på marken, och 36 personer hade dött eller var döende. Och den fullbokade återresan samma kväll, med folk som skulle vara med vid kröningen av kung George VI, blev aldrig av.

Den välkända journalfilmen, med journalisten Herbert Morrisons direktkommentarer av olyckan, spreds snabbt över världen. (Sanningen är att filmen synkades ihop med ljudet först dagen efter katastrofen, och det upphetsade tonläget beror på att ljudet spelades in med för låg hastighet.)

Fortfarande diskuteras orsaken till olyckan. Många hävdar att det var lacken på bomullstyget (som brinner nerifrån med gul låga) som brann, inte vätgasen (som brinner uppifrån med blå låga). Blandningen av aluminium och järnoxid används bland annat som raketbränsle. Sanningen är nog att det var en olycklig kombination av allehanda brännbara material.

Hursomhelst blev Hindenburgs olyckliga slut även slutet på luftskeppens tid. Pan American Airlines expanderade kraftigt under 1937 och började flyga över Atlanten, först med sjöflygplanet Sikorsky S-42 senare med sjöflygplanet Boeing 314, även kallad ”Clipper”.

Se de tidigare luckorna här

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt