Svensk sensor visar hur färsk maten är

2016-12-05 07:16  
Sensorn som Malmöbaserade Innoscentia har utvecklat. Foto: Innoscentia

SLUSH 16. 2,2 miljoner dör av matförgiftning varje år. Svenska uppstartsbolaget Innoscentia har utvecklat en potentiell lösning: En etikett som kan visa hur färskt ett livsmedel är.

I Sverige en genomsnittlig person cirka 74 kilo mat per år, enlig siffror från Naturvårdsverket Att minska matsvinnet är något som flera startupbolag tittar på – exempelvis finska Resq Club som vill ta vara på överskottsmaten slängs restauranger och fik dagligen.

Malmöbaserade bolaget Innoscentia har valt ett annat tillvägagångssätt för att angripa problemet. Deras innovation bygger på en kombination av ett sensoriskt bläck som binder bakteriemetaboliter, en restprodukt från bakteriernas metabolism, och tryckt elektronik som kan integreras exempelvis i en digital etikett som kan kommunicera den elektroniska reaktionen som uppstår. Det gör att man i realtid ska kunna spåra hur färsk livsmedlet är.

Målet för Innoscentia är att skapa en bättre och mer tillförlitligt metod för konsumenter att kunna avgöra om maten fortare är ätbara eller inte än den bäst-före-märkning som används nu.

– Vårt mål är att lösa problemet med dagens datummärkning på livsmedel, som egentligen inte kan säga om maten fortfarande är säker eller inte att äta, säger Erik Lindberg, på Innoscentia.

Bolaget var på plats i Slush i Helsingfors för att nätverka och träffa kollegor från startupvärlden, också för att Erik Lindberg deltog i ett panelsamtal om matinnovation och framtidens matindustri med bland annat en representant från finska Entocube, som utvecklar en slags automatiserad farm för ätbara insekter.

– Slush var riktigt bra, och det håller på att byggas upp ett trevligt community kring foodtech i Europa. Äta gör varenda människa, men livsmedelsindustrin är en bransch som stått stilla rätt länge och är ganska konservativ. Men nu tycker jag att man kan börja se en viss förändring.

I våras fick Innoscentia 500 000 kronor från Vinnova för att fortsätta utvecklingen av en prototyp av sin digitala etikett i samarbete med företaget Beneli.

– Vi kommer att börja med enklare fältstudier under 2017. Men vi har redan genomfört tester på kyckling och sett att sensor svarar på höga och låga koncentrationer av metaboliter. 

Bolagets affärsmodell bygger på att man sedan ska kunna börja sälja bläcket som används för att spåra koncentrationen av metaboliter till livsmedelsproducenterna. Ett viktigt incitament för matproducenter att börja använda sensorn är att tekniken kan användas för att förlänga tiden som en produkt kan stå ute på hyllorna i butikerna, vilket kommer kunna leda till stora ekonomiska vinningar.

– Målet nu är att kunna börja sälja den här produkten i slutet av 2018.

Innoscentia ser en global potential för sin produkt, och har redan rönt stor intresse från aktörer på den asiatiska livsmedelsmarknaden. Dålig matkvalitet är ett stort problem i exempelvis Kina, som skakades av en skandal under 2015 när det uppdagades att 40-årigt kött sålts i butiker i landet.

– Vår teknik kan vara ett sätt att säkerställa kvalitet och ursprung i länder där konsumenterna inte litar på livsmedelsproduktionen. Men ur ett internationellt perspektiv anser vi så klart att det här är ett verktyg som kan vara värdefullt på alla marknader, säger Erik Lindberg.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt