”Raset får stora konsekvenser för godstrafiken”

2017-07-20 08:00  
Den raserade bron blockerar Bergslagsbanan. Foto: Pavel Koubek/TT

Skanska har påbörjat röjningsarbetet av olycksplatsen i Ludvika, men än så länge står all tågtrafik still. Det skapar stora problem för godstransporterna.

(Texten har uppdaterats)

Efter broraset i centrala Ludvika på torsdagen den 13 juli har olyckplatsen varit avspärrad av polisens kriminaltekniker. Bilder från området visar på en stor förödelse, med material som ligger som plockepinn över järnvägsspåren.

Nu har Skanska, som är huvudentreprenör, släppts in på området igen för att påbörja det mödosamma röjningsarbetet. Röjningen ska pågå varje dag mellan klockan 06:00-22:00. Bortförseln av det raserade brospannet beräknas hålla på under veckan 29 och 30.

Efter att materialet har forslats bort kommer spåren att kontrolleras, och eventuella reparationer kommer att utföras av Infranord. Först efter det kan det bli aktuellt att återuppta trafiken på järnvägen.

Tågtrafiken genom Ludvika har stått stilla sedan gjutformens ställning kollapsade slutet av förra veckan. I Ludvika finns bland annat ABB, och tåglinjen genom tätorten trafikeras av godsoperatören Green Cargo, samt Hector Rail och Tågab.

– Händelsen har fått stora konsekvenser för hela branschen. Det gäller både Trafikverket och de berörda godsföretagen. Men inga passagerare är strandade i Ludvika utan de bussas vidare, vilket flyter på ganska bra. säger Monica Bengtson, presskomunikatör på Trafikverket.

– Vi har fyra tåg om dagen i Ludvika som blir påverkade. Men det får ställas i relation till att vi kör cirka 400 tåg en vanlig vardag. Vi har en bra dialog med Trafikverket och försöker minimera konsekvenserna för våra kunder genom de omledningar av tågen vi gör i samråd med Trafikverket, säger Sohana Josefsson, kommunikationsdirektör hos Green Cargo.

Kalle Wiklund

Mer om: Olycka Järnväg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer