Mysteriet med skakningar i Hallandsås-tunneln är löst

2016-06-14 10:40  
Tunneln genom Hallandsåsen. Foto: Jörgen Appelgren

Flera tåg drabbades av kraftiga vibrationer genom nybyggda Hallandsåstunneln. Orsaken var länge okänd. Men nu anser Trafikverket att mysteriet är löst.

I slutet av januari meddelade Trafikverket att hastigheten genom tunneln hade sänkts på grund av skakningar. Tågpersonal hade larmat om vibrationer vid fyra olika tillfällen.

De första rapporterna gjorde gällande att endast en tågtyp, SJ 3000, hade drabbats av skakningarna. Men ganska snart framkom att vibrationer även hade uppstått på ett Öresundståg och ett godståg.

Trafikverket drog igång ett utredningsarbete ihop med tågoperatörerna för att reda ut vad som orsakade skakningarna.

Nu anses gåtan vara löst.

– SJ hittade ett fel på några av de fordonen som var drabbade. Det åtgärdades och sedan försvann vibrationerna, berättar Johan Petersson, Trafikverkets projektledare för underhåll på sträckan genom Hallandsåsen.

Peter Brickner, trafiksäkerhetshandläggare på SJ, poängterar dock att felet berodde på en kombination av brister på fordon och räl. Nu har hjulen på SJ-tågen svarvats, mindre justeringar har gjorts av spårläget och rälsen har slipats.

– Vi har sett brister på fordon och brister på rälen, den låg lite tajt och hade små tillverkningssprickor. Efter att Trafikverket justerade rälen genom att slipa och vi gjorde vissa justeringar på våra fordon har fordonen gått väldigt bra, säger han.

SJ har som policy att X3000-tågen inte ska gå mer än 600 000 kilometer innan hjulen svarvas. När vibrationerna uppstod i Hallandsåstunneln hade några tåg överskridit den gränsen.

– Det var ingen gräns som var absolut. Nu har vi jobbat oss ner så att alla fordon ligger under gränsen. Men det blir en fortlöpande utredning om gränsen är bra eller ska gå ner vidare, säger Peter Brickner.

Skakningarna på Öresundståget berodde, enligt Trafikverket, på en hjulskada, som nu har åtgärdats.

Godstågets vibrationer är de enda som inte har fått sin förklaring. Trafikverket tror att de berodde på vindlaster, eftersom timmertåget vid tillfället körde med tomma vagnar.

– Ett sådant tåg har ett stort vindfång, det kan uppstå effekter på grund av det, säger Johan Petersson.

Sedan rälsslipningen och hjulsvarvningen har Trafikverket inte fått in några fler rapporter om skakningar genom tunneln. Från och med mars kan tågen därför köra i ordinarie maxhastighet, 200 kilometer i timmen, på sträckan.

Johan Petersson är nöjd med samarbetet mellan myndigheten Trafikverket, tågoperatörerna och underhållsentreprenören under utredningsarbetet.

– Vi hade en öppen utredningsprocess där alla hade del av all information, det gjorde att vi kunde komma framåt snabbare. Det var ett arbetssätt som fungerade väldigt bra, säger han.

Hallandsåsen har kostat nära 11 miljarder kronor och tagit ungefär 22 år att slutföra. Därför drar sannolikt många på Trafikverket en lättnadens suck över att skakningarna inte berodde på tunnelkonstruktionen.

– Givetvis var det skönt att det inte var några problem med själva tunneln, säger Johan Petersson.

Linda Nohrstedt

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer