Forskare: Sju timmar fick oss att inse hur beroende vi är av Facebook

Facebook låg nere under flera timmar på måndagskvällen. Foto: Gorm Kallestad/NTB/TT

Facebook har fått rätsida på sina problem. Strax efter midnatt började användare komma åt sina konton igen och företaget uppger att tjänsterna sakta började fungera igen.

Under sju timmar på måndagskvällen låg såväl Facebook som Instagram, Messenger och tjänsten Whatsapp, som ägs av Facebook, nere i hela världen.

Strax efter midnatt, svensk tid, började Facebook visa tecken på att fungera igen och företaget meddelar att man från klockan 00.28, svensk tid, ”åter har kopplat upp sig mot det globala internet”, men att det kan ta tid för alla användare att komma åt alla tjänster.

Facebook bad om ursäkt

”Våra tjänster är nu tillbaka online och vi arbetar för fullt för att kunna göra dem fullt tillgängliga”, skriver Facebook i ett uttalande där företaget ber om ursäkt och betonar att det inte finns några tecken på att användardata har komprometteras eller spritts.

Orsakerna till nedgången var enligt Facebook försök att ändra konfigurationen i ett antal routrar som koordinerar trafiken mellan Facebook-servrar. Det ledde till en snöbollseffekt som fick till följd att sajterna stängdes ner.

”De underliggande orsakerna påverkade även många av de interna verktyg och system vi använder i vår dagliga verksamhet, vilket komplicerade våra försök att snabbt kunna ställa en diagnos och lösa problemen”, skriver man i ett blogginlägg.

Forskare: Vi är beroende av Facebook

Brooke Duffy, lektor vid amerikanska Cornell University, forskar i hur medier, teknik och kultur möts, och konstaterar att det inte är en slump att många användare i dag är så beroende av Facebook.

”Det senaste årtiondet har Facebook gjort flera saker för att bli en fast punkt i våra dagliga liv: Vi förlitar oss på tjänsterna inte bara för att kommunicera, utan också för information om allting från lokala tillställningar till global politik”, säger hon i en mejlintervju med TT, och lägger till:

”Det var först mot bakgrund av dagens avbrott som många av oss insåg hur beroende vi är av en plattform som ofta framställs som förlegad (speciellt jämfört med den relativa nykomlingen Tiktok)”.

Läs mer: Ny Teknik Insight: Schrems II – striden om din personliga data

Förutom att användare under avbrottet inte kunde skrolla sina flöden eller skriva till sina bekanta påverkade det företag som är beroende av försäljning via plattformarna, liksom annonsörer som använder sig av dem för att synas.

”Vad som är skakande för många är hur det här kollektiva beroendet tas för givet”, säger Brooke Duffy.

Globala avbrott hos de övriga av de så kallade megaplattformarna, Amazon, Apple, och Microsoft, skulle kunna få liknande påverkan. Och det finns saker att dra lärdom från måndagens utbrott, enligt Duffy.

”Teknikjättar och sociala medier-företag speciellt är mycket mer nyckfulla och oberäkneliga än de medieföretag som dominerade under 1900-talet. Bortom de storskaliga avbrotten som vi sett i dag, så har de här företaget utvecklats i halsbrytande fart. De förändringar de gör, från nya funktioner till att skruva på algoritmerna, kan ha djupgående konsekvenser för användare och skapare”.

Miljoner rapporter

Störningarna började rapporteras in efter klockan 17.30, enligt sajten Downdetector, som uppger att de under kvällen fick ta emot över 10,6 miljoner rapporter om avbrott.

Användare som besökte Facebooks sajt möttes av ett felmeddelande att webbplatsen inte gick att nå. Felmeddelandet indikerade att webbläsaren inte omdirigerades till sitt mål och antydde att något var fel i domännamnssystemet (DNS). DNS jämförs ofta med en telefonkatalog för internet, som låter webbläsaren hitta rätt.

Plattformen Facebook har omkring 2,9 miljarder användare.

Gustav Sjöholm/TT

Martin Yngve/TT

Mer om: Facebook

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer