X2000 – lutande lösning som blev en långkörare

2014-08-04 07:00  
Lutningen var största utmaningen när Sveriges nya snabbtåg skapades. SJ har nyligen beslutat att rusta upp de gamla X2000-tågen för att förlänga drifttiden med upp emot 20 år.

TEKNIKHISTORIA. I slutet av 1980-talet byggdes de nya snabbtågen av Asea i Västerås. <br/> Och folkets snabbtåg ska rustas för att klara minst 20 år till.

De lutande vagnarna är utmärkande för de svenska snabbtågen, numera kallade SJ 2000. När SJ började fundera på snabbare tåg än lokdragna expresståg som körde max 130 km/h på 1960-talet, fastnade man för den här lutningstekniken. Den ska göra att man kan hålla hög fart i kurvorna utan att sidokrafterna upplevs obehagliga.

Lutningsteknik utvecklades  också i Storbritannien och Italien. I Sverige experimenterade Asea först med pneumatiskt styrd lutning, men övergick senare till hydraulisk. Från mitten av 1970-talet kördes ett ombyggt trevagnars tåg kal­lat X15 på svensk räls för att prova ut såväl korglutning som höghastighetsdrift i största allmänhet. Detta bankande (lutande) snabbtåg slog tidigare hastighetsrekord och tjänade som förebild när det blivande svenska snabbtåget tog form i slutet av 1980-talet.

1986 gjorde SJ sin beställning av snabbtågen, som bolaget senare kom att kalla X2000. Mjuka boggier, asynkronmotorer och skivbromsar var nymodigheter för dessa snabbtåg som fick en högsta tillåtna hastighet av 200 km/h. De har dock kapacitet att köra fortare. Vid en provkörning 1993 körde ett special­tåg med två drivenheter 276 km/h.

Annars bestod ett typiskt X2000-tåg när de sattes i trafik i september 1990 av en drivenhet, kallad X2, tre mellanvagnar, en restaurangvagn samt en man­övervagn med sittplatser för passagerare. I början trafikerade tågen sträckan Stockholm–Göteborg och erbjöd affärsresenärerna ett alternativ till flyget.

Mat serverades vid sittplatserna, affärs­tjänster som fax och möjligheten att låna mobiltelefon gjorde snabbtågen till exklusiva färdmedel.

I takt med att fler tåg levererades och sattes in på olika sträckor blev X2000 dock mer av ett folkets snabbtåg.

43 tåg levererades till SJ åren 1989–1998. 2014 beslöt SJ sig för att rusta upp tågen och förlänga drifttiden med upp mot 20 år. De svenska snabbtågen med sin bankningsteknik är fortfarande den bästa lösningen för svenska spår, anser SJ.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt