Världens tio mest sålda bilar

2016-05-28 07:00  

TEKNIKHISTORIA. Det är inte sportbilar som är i topp när världen köper bilar.

På den här listan finns inga sportbilar, inga bilar för finsmakare eller för den som behöver utmärka sig. Den är en hyllning till de alldagliga bruksfordonen, långkörarna som förändrats över decennierna för att ständigt tilltala nya köpare. Tidningen Teknikhistoria har sammanställt en lista med de tio mest sålda bilmodellerna.

1 Toyota Corolla: 40 miljoner

Den första Corollan tillverkades 1966. 1974 var det världens mest sålda bil. Det berodde till stor del på kvalitet och tillförlitlighet.

2 Ford F-serien: 35 miljoner

Fords F-modeller har sålt stadigt sedan 1948, och gått från arbetshäst för bönder till lyxig muskelbil.

3 Volkswagen Golf: 27,5 miljoner

Golfen har haft många skepnader och lite olika namn genom åren. Den första byggdes 1974.

4 Folkan: 23,5 miljoner

Den enkla och udda folkbilen har gjort en lång resa från före andra världskriget till 60-talets hippie-miljö för att sluta som lågprisbil i Sydamerika. Hela historien har berättats i Teknikhistoria 2:2016.

5 Ford Escort: 18 miljoner

Framgången började 1968 i Europa, och fortsatte i USA efter 1981. Modellnamnet finns kvar i Kina.

6 Honda Civic: 18 miljoner

1972 var Civic Hondas genombrott på personbilsmarknaden.

7 Honda Accord: 17,5 miljoner

Med sin image som pålitlig men tråkig familjebil har Accord sålt stadigt sedan 1976.

8 Ford Model T: 15 miljoner

Den första överkomliga, massproducerade bilen tillverkades i nästan 20 år.

9 Volkswagen Passat: 15 miljoner

Sju generationer av familjebilen Passat har lämnat fabriken sedan introduktionen 1973.

10 Chevrolet Impala: 14 miljoner

Det finns få likheter mellan den första och senaste modellen av Chevrolets långkörare. Den första kom 1958.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt