Saabs Draken bär spår av Messerschmittplan

2015-02-13 09:31  

TEKNIKHISTORIA. Draken, det svenska flygvapnets flaggskepp, delar många drag med andra världskrigets tyska superplan. Skälet är att Saabs tekniker fick tillgång till Messerschmitts hemliga ritningar kort efter kriget.

Det här är en artikel som är hämtad från nummer av Teknikhistoria 2011.

Efter freden 1945 snokade de allierade fram Luftwaffes hemliga flygplansritningar. Det satte sina spår i de europeiska och ameri- kanska militärplanen för flera decennier framöver.

Svenska Saab fick hålla tillgodo med de ritningar som strax före krigsslutet smugglats ut till neutrala Schweiz av en avhoppare från Messerschmitt.

Saabs projektchef, Frid Wänström, reste hösten 1945 till Schweiz för att gå igenom materialet. Han såg genast betydelsen av den tyska flyg- forskningen, och tog med sig ritningar och före detta anställda från Messerschmitt hem till Linköping. Ritningarna på de dittills hemliga tyska jetplanen Me P1101, P1110, P1111 och P1112, studerades noga av Saabs konstruktörer. Snart efter hemkomsten från Schweiz testades en variant av tyskarnas pilvinge på en modifierad Saab Safir (som konstruerades under åren 1944 till 1945).

Och såväl Tunnan (1945-48) som Lansen (1955-57) lånade tydliga drag från Messerschmitt.

Provflygplanet Saab 210, som sedan blev J35 Draken, började ritas 1949. Då hade Saabs konstruktörer utvecklat och förbättrat det tyska konceptet till fulländning, och lagt till några egna detaljer, som den dubbla deltavingen.



Det här är en artikel som är hämtad från ett marsnummer av Teknikhistoria 2011.

Prenumerera på den här.

 


Följ Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook!

Anders Wallerius

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt