Så föddes en tryckluftsjätte

2016-08-16 06:00  

TEKNIKHISTORIA. Behovet av verktyg för att tillverka järnvägsmateriel var grogrunden för det svenska industriföretaget Atlas Copco. Men vägen till dagens storföretag har kantats av både konkurs och utflykter till helt andra produkter.

Företaget Atlas föddes 1873 i Stockholm av järnvägsingenjören Eduard Fränckel, med ekonomisk hjälp av David Otto Francke och André Oscar Wallenberg.

Fränckel insåg att det svenska järnvägsnätet som höll på att byggas behövde utrustning. Han etablerade sitt nybildade företag mitt i Stockholm, nära järnvägsstationen. Snart fick Atlas stora beställningar från Statens Järnvägar. En tredjedel av vagnsbeställningarna gick till Atlas.

Företaget blomstrade, men redan 1876 minskade beställningarna. Familjen Wallenberg lånade ut allt större summor via Stockholms Enskilda Bank. 1886 tog en ny generation Wallenberg över med Knut Agathon Wallenberg i spetsen, och han försökte då sälja det olönsamma företaget.

Ingen var dock intresserad, och K A Wallenberg anställde en ny vd, Oscar Lamm från AB Separator Alfa Laval. Lamm tog över ledningen 1887 men konkursen var till slut oundviklig.

Men Oscar Lamm hade börjat modernisera företaget som strax före konkursen även tillverkade ångmaskiner och verktyg. En kompressor köptes i den vevan från England liksom en nithammare.

Ägarna gav inte upp trots motgångarna. Bolaget ombildades till Nya Aktiebolaget Atlas och Oscar Lamm fick en ny chans som vd. Företagets eget behov av tryckluftsdrivna verktyg födde en kunskap inom företaget som lade grunden till en kommande framgång.

Fler tryckluftsdrivna maskiner köptes för att kunna bearbeta plåt och den unge ingenjören Gustaf Ryd satte sig snabbt in i hur de fungerade. 1894 konstruerade han en nithammare för intern användning i företaget, men snart blev de effektiva maskinerna kända även utanför Atlas.

Andra verkstadsföretag visade intresse för att använda verktygen. En tryckluftsdriven nithammare såldes till Motala Verkstad. Sedan ytterligare en till Göteborgs Mekaniska Verkstad. Men först 1901 började tryckluftsverktygen marknadsföras officiellt.

1909 efterträddes Oscar Lamm av Gunnar Jacobsson. Jacobsson var även vd för ett annat Wallenbergföretag, Diesels Motorer, som grundats 1898 i Nacka utanför Stockholm. Det företaget tillverkade dieselmotorer på licens för både marint bruk och stationär användning.

Atlas framgångar fortsatte med tryckluftsdrivna verktyg, egna kompressorer och den första bergborrmaskinen.

När första världskriget startade hade Atlas byggt upp en stor exportverksamhet, men med kriget bromsades verksamheten betydligt.

1917 slogs Atlas samman med dieselföretaget till det nya bolaget Atlas Diesel. Förhoppningarna stod till att affärerna skulle komma igång efter kriget, men det var tungt för dieselverksamheten.

Men under initiativ från den driftige säljaren Josef Hollertz ökade försäljningen av tryckluftsverktyg. Hollertz gjorde ofta besök hos kunder och lärde sig då vilka önskemål dessa hade.

I samarbete med utvecklingsavdelningen tog man fram utrustning som kunderna efterfrågade. Hollertz införde också en ny säljmetod som gick ut på att erbjuda en hel systemlösning innan man ens började diskutera pris.

Tryckluftsprodukterna kom snart att visa vinst, värre var det med dieselmotorverksamheten. Inom koncernen ansågs dieselavdelning som lite finare, dieselpersonal fick ofta de viktigare befattningarna i företagets gemensamma funktioner. Länge blundade den högsta ledningen för detta, men Marcus Wallenberg som blev ordförande i Atlas Diesels styrelse 1933 började snart inse att dieseldivisionen skulle fortsätta att gå med förlust.

Han beslutade till sist att organisera om företaget och när vd Gunnar Jacobsson gick i pension utsåg Wallenberg sin vän Walter Wehtje till ny vd 1940. Wehtje hade ingen erfarenhet från tung industri, han hade varit chef för varuhuset PUB i Stockholm. Men Wehtje använde sig av erfarenheterna av att sälja konsumentprodukter och grundade en ny säljorganisation som skulle samarbeta med små företag och erbjuda kundanpassade produkter.

Den nya säljorganisationen satsade även på att erbjuda mindre tryckluftsverktyg till småföretag. Andra världskriget innebar också en chans till försäljning av bergborrutrustning i Sverige. Dels till bönder som behövda röja mer mark för att utöka odlingsarealen, dels till militären som behövde bygga bergrum och skyddsrum.

Atlas hade utvecklat en lätt bergborrmaskin i mitten av 1930-talet, samtidigt som stålindustrin med Sandvik i spetsen tog fram borrkronor av hårdmetall. De militära uppdragen att bygga underjordiska försvarsanläggningar blev en utmärkt testmiljö för de nya lätta borrarna med sina hårdmetallkronor.

När kriget var slut 1945 hade man inom Atlas skaffat sig värdefull kunskap och man började nu marknadsföra en hel metod för bergborrning med lätt utrustning internationellt. Den kallades den svenska metoden, och konkurrerade snart ut tillverkare av tung borrutrustning från USA, Frankrike och Tyskland.

1947 slöt man avtal med Sandvikens Jernverks AB om att sälja deras borrkronor av hårdmetall med ensamrätt. Året efter gjorde sig Atlas Diesel av med dieselmotorverksamheten. 1956 köptes det belgiska företaget Arpic Engineering NV och namnet ändrades till Atlas Copco, efter franska Compagnie Pneumatique Commerciale.

Walter Wehtje hade lett företaget till att bli etablerat över hela världen. Men när han lämnade Atlas Copco 1957 var den svenska metoden inte längre lika konkurrenskraftig. Under säljframgångarna hade teknikutvecklingen fått stå tillbaka.

Nya vd:n, diplomaten Kurt-Allan Belfrage, organiserade om företaget och satsade på forskning och utveckling. Den lätta svenska metoden hade blivit omodern, nu efterfrågades stora mekaniska borriggar. Innovativa kompressorlösningar såg dagens ljus, i slutet av 1960-talt kom exempelvis den portabla skruvkompressorn som gav oljefri tryckluft.

Den tekniken öppnade för nya användningsområden inom exempelvis livsmedels- och läkemedelssektorn samt inom textilindustrin.

Men med inriktningen på tryckluftsprodukter blev företaget samtidigt känsligt för nysatsningar på andra drivkällor. Eldrivna och hydrauldrivna maskiner minskade behovet av luftdrivna maskiner.

Atlas Copco blev tvunget att utöka verksamheten och köpte in tillverkare av bensindrivna borrmaskiner men även tillverkare av små kompressorer och gaskompressorer. I mitten av 1980-talet fick Michael Treschow i uppdrag att stärka företagets ställning inom tryckluftsdrivna verktyg för verkstadsindustrin.

Idag har Atlas Copco försäljning i 180 länder med uppdelning i fyra affärsområden: kompressorer, industriteknik, bergbrytning och anläggningsteknik. Kompressorområdet står för knappt hälften av omsättningen. Antalet anställda var 2015 fler än 43 000 och omsättningen 102 miljarder kronor.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook.

Atlas Copco

Grundat: 1873.

Första vd: Eduard Fränckel.

Huvudägare: Familjen Wallenberg.

Sammanslaget med Diesels Motorer till AB Atlas Diesel 1917. Företaget lämnar sina lokaler i Stockholms innerstad och etableras i Nacka.

Slutar tillverka dieselmotorer 1948.

Köper 1956 det belgiska företaget Arpic Engineering NV och namnet ändras till Atlas Copco.

2015 har Atlas Copco 43 000 anställda och omsätter 102 miljarder kronor.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt