Porsche renoverar bortglömd Formel 1-bil

2016-05-26 06:47  
Porsche 804 med Joakim Bonnier vid ratten på Nürburgring den 5 aug 1962. Foto: Wikimedia Commons

TEKNIKHISTORIA. 804 hette modellen som Porsche tog till Formel 1. Men bara en säsong, 1962. Vid ratten svensken Joakim Bonnier. Nu har bilen med chassinummer 1 totalrenoverats.

Med stor tvekan lät Ferry Porsche ta fram racerbilar, först för Formel 2 och senare för Formel 1. 1961 kom nya regler för Formel 1 med max cylindervolym 1,5 liter.

Porschestallet hade nått framgångar med modellen 718 i Formel 2. Nu skulle man med modell 804 ge sig in i den stora motorsportcirkusen.

1962 hade 804:an till en början en fyrcylindrig luftkyld boxermotor på 1,5 liter, men senare på säsongen blev det en åttacylindrig boxer med fyra Weber tvåportsförgasare och knappt 200 hästkrafter. Det räckte för att ge den knappt halvtons tunga bilen en toppfart på 270 km/h.

Joakim Bonnier och amerikanen Dan Gurney som förare gick man under året som bäst in med en förstaplacering i Frankrikes Grand Prix i Rouen.

Ferry Porsche tyckte inte att dyra Formel 1-tävlingar gav märket tillräcklig utväxling. Pengarna behövdes för att ta fram den nya modellen 911.

1963 ställdes 804 in i Porsches museum i Zuffenhausen. Nu har alltså bilen med chassinummer 1 plockats ner i smådelar, skadade delar har reparerats eller bytts ut, och efter sex månader har 804:an satts ihop igen. Nästan i nyskick.

804:an blev Porsches enda medverkan i Formel 1. Joakim Bonnier omkom i en biltävling i Le Mans 1972, men Dan Gurney är vid 85 års ålder fortfarande en profil i racersammanhang i USA.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här!

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt