Pionjärpiloten som lyfte svensk flygindustri

2016-08-20 07:00  

TEKNIKHISTORIA. När Enoch Thulin omkom i en krasch med sitt uppvisningsplan var han bara 37 år gammal. Ändå hade pionjärpiloten hunnit dra igång en svensk flygindustri.

14 maj 1919 skulle Enoch Thulin träna manövrar över Landskrona inför en flyguppvisning i Köpenhamn några veckor senare. Han lyfte i sitt tvåsitsiga Thulin K-plan vid halv åtta på kvällen, styrde mot Barsebäck och svängde tillbaka mot Landskrona. Han testade ett par branta dykningar och loopar, men tappade kontrollen när ett trimroder lossnade. Han kastades ur planet på hög höjd, slog i marken vid Öresundsvarvet och avled omedelbart.

Flygets era började 1909 i Sverige, när den franske piloten Georges Legagneux startade ett motordrivet Voisin-plan från Gärdet i Stockholm. Enoch Thulin var en av de unga män och kvinnor som ville bemästra luften, ofta med stora risker.

Han disputerade 1912 med en avhandling om aerodynamik och reste sedan till Frankrike för att lära sig flyga, men också för att lära sig hur man rent verkstadstekniskt kunde bygga upp en flygplansfabrik.

1913 var han hemma i Sverige och köpte det slitna Bleriot-planet "Nordstjärnan" tillsammans med en kamrat. Han tjänade pengar på flyguppvisningar som drog stor publik. Han kraschade också flera gånger.

Tillsammans med Oscar Ask, som redan hade erfarenhet av att bygga flygplan, startade han AVIS, Aeroplanvarvet i Skåne. 1914 flög han fram ett modernare tvåsitsigt flygplan från Paris. Det gav möjlighet att ta betalande passagerare på uppvisningarna.

Vid krigsutbrottet blev det uppenbart att det svenska försvaret behövde flygplan. Enoch och Oscar skaffade licenser för att tillverka tyska och franska flygplan och motorer. AGA-grundaren Gustaf Dalén gick in med pengar. Företaget bytte namn till AETA, Aktiebolaget Enoch Thulins Aeroplanfabrik. 1917 hade fabriken i Landskrona över 500 anställda. Det växte till som mest 900. Fabriken var toppmodern och hade bland annat ett eget aerodynamiklabb och materialprovningsanstalt.

Enoch var nu en flygmagnat. Han flög mindre och mindre, men slutade inte helt. Bland annat blev han beskjuten av ett tyskt plan när han på sommaren 1917 gjorde en spaningsflygning från den nya marinflygstationen på ön Gråen utanför Landskrona.

Men fredsslutet i november 1918 innebar att AETA:s guldålder över. När Enoch Thulin lyfte för sin sista flygning hade hans flygplansfabrik stora problem. Första världskrigets slut gjorde att det fanns ett överskott av alla sorters flygplan i Europa.

Uppvisningsflygning var viktig pr, och han oroade sig för att andra piloter gjorde djärvare manövrar än vad han kunde. Han var bland annat stressad över de avancerade uppvisningar som österrikaren Edmund Sparmann gjort i Sverige. Bara några månader senare skulle denne anställas på AETA som Enochs ersättare.

Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev!

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

 

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt