Pionjären byggde sitt eget flygplan

2015-07-20 05:00  

TEKNIKHISTORIA. Hon var den första kvinnan som byggde och flög sitt eget plan, det första motorflygplanet i Irland. Tidningen Teknikhistoria porträtterar Lilian Bland som liksom i förbifarten blev flypionjär.

I augusti 1910 lyfte Irlands första motorflygplan från en gräsmatta på ett gods utanför Belfast. Pilot och konstruktör var Lilian Bland, 32, som också var framgångsrik sportjournalist, fotograf, ryttare och skytt.

Längtan efter att bli pilot uppstod när Louis Blériot flög över den engelska kanalen i juli 1909. I oktober deltog hon i den första brittiska träffen för flygentusiaster. Hon började bygga ett eget plan i verkstaden på familjens gård utanför Belfast. Några år tidigare hade hon tagit banbrytande färgbilder av fåglar vid den skotska kusten. Nu använde hon observationerna för att utforma planet.

Mayfly, som i "It may fly", stod klar till sommaren året efter. Det var ett tygklätt biplan av trä med ett vingspann på 8,5 meter. Styrspaken var ett cykelstyre och skevrodren kontrollerades med ryggstödet till sätet. Hon testade den som glidflygplan med hjälp av fyra poliskonstaplar och några frivilliga från orten.

Hon köpte sedan en tvåcylindrig tvåtaktare på 20 hästkrafter från den nystartade flygplanstillverkaren A.V. Roe Aircraft i Manchester. Bensintanken var inte klar, så de första testerna gjordes med en whiskyflaska.

Med all uppmärksamhet på kontrollerna kände hon inte själv att planet lättat. Efter landningen fick hon springa tillbaka längs planets färdväg och leta efter punkten där spåren från landningsstället övergick till orört gräs. Flygningarna var inte längre än att de gott och väl rymdes inom den äng som den lokale lorden upplåtit som flygfält.

I det konservativa Irland 1910 kunde det lika gärna ha varit en månlandning. Inte bara hade det byggts en inhemsk farkost som faktiskt flög, det var en kvinna som gjort det. På mindre än två år hade hon fått upp ögonen för flygkonsten, konstruerat ett glidplan, lärt sig flyga, byggt ett motorflygplan och övervägt att starta flygplanstillverkning.

I en artikel i tidningen Flight samma år passade hon på att ge andra blivande amatörflygare en del goda råd.

"Man kan lära sig mycket av att se skickliga piloter flyga. Tyvärr finns det inga sådana i Irland för närvarande..."

Ekonomin började dock bli ett hinder, och riskerna med flygandet var stora. Dessutom hade Lilian Bland som vanligt svårt att sitta stilla.

Hennes far var orolig för familjens anseende och försökte avleda flygintresset genom att köpa en Ford åt henne, mot att hon slutade flyga. På väg hem från bilhandlaren övertalade hon chauffören att lära henne köra. Redan i april 1911 hade hon skaffat en egen Ford-agentur i Belfast. Men i oktober hade hon tröttnat, gift sig och flyttat till den kanadensiska västkusten för att driva upp ett nybygge i vildmarken. Och, förstås, slå sig in på en bana som båtbyggare.

Som pensionär flyttade hon tillbaka till Storbritannien. Hon tillbringade sin tid med att spela på hästar, måla, påta i trädgården och ta en drink. Det blev inget mer av flygandet.

"Hur som helst hade jag motbevisat alla som hade sagt att en kvinna inte kunde bygga ett flygplan, och det var enormt tillfredsställande för mig", sade hon i en intervju 1966.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

 
Följ Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook!

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt