På audiens i det anrika kungliga garaget

2017-12-16 07:14  

TEKNIKHISTORIA. Hovstallarnas exklusiva men småskaliga bilmuseum har bara två fordon i utställningen. Men de två vagnarna representerar ett 118-årigt kungligt motorarv.

I hovstallet på Östermalm i Stockholm handlar det mest om hästar, eftersom det var fyrbenta transportlösningar som gällde när de vackra tegelbyggnaderna uppfördes 1884. Men de kungliga hovstaternas hovstall har även hand om motorfordon, och har haft det genom nästan hela bilhistorien.

I en liten lokal som var prinsessan Sibylla av Sachsen-Coburg-Gothas garage på 1950-talet står de två bilarna: en Daimler 27 från 1950 och en Cadillac Fleetwood Seventy-Five från 1969.

Initiativet till att ställa ut dem för besökare togs av Martin Forsén. Han blev chaufför vid hovet för elva år sedan, efter en karriär som ambulanssjukvårdare.

- Jag började bygga upp museet 2009 när vi fick tillbaka Daimlern från renovering. Jag tog upp frågan om vad den skulle användas till i framtiden. Vi visade ju upp hästdragna vagnar och seldon, men inget av hovstallets bilhistoria, säger han.

Den historien går tillbaka till 1899 då den första bilen köptes av kronprins Gustav V.

- Det var främst prinsarna som blev bilintresserade. De var pionjärer. Bilarna fyllde en funktion också, de var mer praktiska än häst och vagn.

Genom kontakter vid hovet har Martin Forsén lyckats få fram ritningar där man kan se att Daimlern beställdes som en kombination av två olika modeller. Den köptes in som paradbil för Gustav V, men han hann inte ha den mer än två veckor innan han gick bort. Sedan rullade den regelbundet i stockholmsområdet under 1950 och 1960-talen. 2009 fick den en varsam renovering. Efter nästan 70 år har den bara drygt 4 400 mil på mätaren.

- Daimlern blev gammalmodig ganska fort. Den är charmig, men man förstår att den inte sågs som bekväm att köra. Den är tungstyrd och hemsk tills man får upp lite fart. Visst det tar lite tid att få igång den, att pumpa upp bränsletrycket manuellt och så vidare. Men den är otroligt mjuk att växla, säger Martin Forsén.

Daimlern var senast ute på nationaldagen 2011, och användes för att köra Victoria till kyrkan på bröllopsdagen.

- Den är ju nyrenoverad, den finaste vi har, så det verkar naturligt att använda den. Båda bilarna ska kunna användas, även Cadillacen. De är startklara i den mån det går att hitta användningsområden, säger Martin Forsén.

Den andra bilen är en Cadillac Fleetwood Seventy-Five som köptes in 1969. Hovet har ägt en rad varianter av samma paradbil. Under den rymliga huven finns en V8-motor på 375 hästkrafter. Den rymmer åtta personer och är hela 6,25 meter lång.

- Sista gången jag körde den var för fem eller sex år sedan när den nya amerikanske ambassadören hade audiens hos kungen. Han var väldigt bilintresserad och han blev lite glad, säger Martin Forsén.

Utöver de två bilarna har han samlat ihop en del föremål från den gamla verkstaden, samt stora mängder historisk dokumentation – bland annat besiktningspapper för fordon från 1906. Om och hur museet ska utvecklas vidare i framtiden är oklart.

- Det är tid och pengar som styr. Det finns alltid en tanke på att kunna utöka, men det kan bli svårt i de här lokalerna. Jag vill ju att man fortfarande ska kunna gå runt och komma nära bilarna, säger Martin Forsén.

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL