Ostindiefararen ut på ny resa – efter sex år

2021-08-16 07:50  
Ostindiefararen Götheborg anländer till Stockholm efter en seglats från Göteborg 2008. Nu är det snart dags igen. Foto: Claudio Bresciani / TT

Ostindiefararen Götheborg ska ge sig ut på nya äventyr – efter att ha legat vid kaj i Göteborg i sex år. Destinationen är Stockholm och resan planeras ta tolv dagar.

Besättningen skulle ha kastat loss på söndagen, men vid lördagens förberedelser brast en så kallad rå, som bär upp seglen, och seglatsen har fått skjutas på till måndagen, rapporterar lokala medier.

”16 jungmän var ute på rået när det gick sönder. Det var en dramatisk upplevelse för de inblandade, men ingen kom till skada och processen att hjälpa personerna från rået gick bra”, skriver Svenska Ostindiska Companiet på Facebook.

– Lite sådana där saker inträffar ju när det är mycket som ska göras och vi har inte gjort det på ett tag heller, förklarar vd:n Peter Alexandersson för Göteborgs-Posten.

Läs mer: Tyska slagskeppet blev havets fasa

Omkring 75 personer kommer att befinna sig ombord under seglatsen till Stockholm. Resans syfte är att testa fartyget och träna besättningen inför en planerad långresa till Asien nästa år.

– Det är också en möjlighet att visa upp oss i Stockholm. Vi vill gärna vara hela Sveriges skepp och inte bara en lokal angelägenhet i Göteborg. Vi hoppas att hela Sverige ska vara stolta över skeppet, säger kaptenen August Jansson till GT.

Götheborg stannar vid kajen i Stockholm i några dagar innan hon återvänder till Göteborg med nya jungmän.

Läs mer: 60 år sedan – Vasa lyftes från sin lervagga

Ostindiefararen Götheborg

Ostindiefarare var handelsfartyg (ofta beväpnade) som seglade mellan Europa och Asien, främst Kina, på 1700-talet.

Dagens Götheborg började byggas på 1990-talet. Det är en kopia av ett fartyg som gick under i Göteborgs hamninlopp 1745. Den äldre Götheborg hittades av dykare 1985.

Nybygget sjösattes 2005 och reste till Kina. Två år senare anlände fartyget hem igen. Både avresan och hemkomsten följdes av stora mängder åskådare.

Med åren blev det dock svårt att finansiera resor och underhåll av träskeppet – och Götheborg har legat stilla i hamnen sedan 2015.

För att säkra skeppets sjö- och seglingsduglighet tog Greencarrier AB över ansvaret hösten 2019 och i februari i år köpte bolaget samtliga aktier i Svenska Ostindiska Companiet AB, där skeppet ingår.

Ambitionen är att via Medelhavet och Suezkanalen segla till Kina 2022.

Den nya Götheborg är byggd av ek och furu med gamla metoder. Fartyget har dock även motor, som komplement till seglen.

Götheborg är en fullriggare med tre master. Det ordinarie stället omfattar 18 segel med en total yta på mer än 1 500 kvadratmeter.

Fartyget är 47 meter långt och elva meter brett.

Källor: NE, Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg, TT

Mer om: Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt