Oslo-ingenjören inspirerade till Sveriges första skidlift

2021-02-07 08:00  

Redan på 1800-talet byggdes berg-, kugg- och linbanor för både person- och industritransport. Skansens bergbanor var de första svenska varianterna av det som snart skulle vidareutvecklas till skidliften.

Vem, eller snarare vilken skidort, som öppnade världens första skidlift för transport av sportiga privatpersoner är omtvistat. Från österrikiskt håll hävdas att en pendellift från år 1907 var först, medan den första rundgående liften ska ha invigts år 1908 i Feldberg.  

För svensk del invigdes den första regelrätta skidliften under trettondagshelgen 1940, vid Lundsgården i Åre. Enligt Svenska Skidanläggningars organisation var det dåvarande ägaren till Lundsgården, Johan Malmsten, som inspirerades av en lift konstruerad av Oslo-ingenjören Arild Schlyter i Holmenkollen. 

Läs mer: Succén som gjorde Sverige sjösjukt

Det var även Åre som fick en väldigt tidig bergbana i samband med att svenska ingenjören Carl Olof Rahm grundlade Åre vintersportpalats. Tanken med bergbanan, som invigdes 1909, var enligt Rahm att den skulle ”tjäna såsom uppskaffningsmedel för utöfvare av skid- och kälkåkning”.

Skidlift vid Högfjällshotellet Sälen, troligtvis 1971. Foto: ERIK LILJEROTH/NORDISKA MUSEET

De vanligaste typerna av skidliftar består av en stålvajer som drivs fram på hjul drivna av en elmotor. Liftlinan, dragvajern, består normalt av en kärna som kan vara av hampa eller plastlina och sex kardeler stålvajer. 

Det finns två typer av stolliftar: fasta och kopplingsbara. Kopplingsbara bromsar in vid av- och påstigning, medan fasta håller en jämn hastighet och därav tenderar att lägga ett rejält krokben ner i stolen på väntande vintersportare. 

Fakta: Skidliftar

Knappliften uppfanns 1936 av franska Jean Pomagalski, som senare startade skidliftsföretaget Poma. 

Världens första stollift ska ha varit en elstolslift byggd i Sun Valley, Idaho, år 1936. Den skapades av den amerikanska civilingenjören James Curran, som ska ha inspirerats av de löpandeband-konstruktioner han byggt för lastning av fraktskepp. 

Den första kabinbanan avsedd specifikt för att frakta skidåkare byggdes 1927 och hade sträckningen Gerschnialp – Trübsee i Schweiz. 

Källor: Svenska Skidanläggningars organisation, Boverket, Freeride, New York Times Magazine, Länstidningen Östersund 

Angelica Söderberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt