Ögonblicket: Branden vid King's Cross

2018-01-13 06:07  
Biljetthallen vid King's Cross. Foto: Ben Edwards

TEKNIKHISTORIA. Den katastrofala branden i Londons tunnelbana tog 31 liv.

18 november 1987, klockan 19.30. Det började med att någon kastade en tändsticka i rulltrappan, antagligen efter att ha tänt en cigarrett. En pendlare såg senare en rökslinga och meddelade biljettkontoret som ringde brandkåren. Det verkade inte så farligt.

Men en kvart senare sköt plötsligt en blåslampsliknande eldsflamma upp längs trappan till biljetthallen. 31 dog och 100 skadades, många allvarligt.

Rulltrappan var av en gammal modell med trästomme, där skräp och spill av smörjfett hade samlats. Taket hade 20 lager färg som gav ytterligare bränsle. Men det som gjorde branden dödlig var ett tidigare okänt vätskeflödesfenomen som fick lågorna att följa trappstegen i det "dike" som bildades av trappans metallsidor. Det koncentrerade elden som en riktad eldkvast med extremt hög temperatur. Det snabba brandförloppet blev begripligt först efter banbrytande datorsimuleringar och tester i skalmodeller.

Läs mer: Great Eastern – världens största ångfartyg i fyra decennier

Trafikoperatören London Underground fick utstå hård kritik. Under brottsplatsundersökningen hittades ytterligare nio platser i rulltrappan där mindre bränder från kastade tändstickor hade självslocknat under åren utan att upptäckas.

Den sista rulltrappan av trä i London byttes ut först 2014.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL