Måsvingen – den första superbilen

2014-09-27 05:30  

TEKNIKHISTORIA. 1954 presenterade Merzedes-Benz måsvinge­bilen. <br/> Den hade allt. Formen, med dörrar som öppnades uppåt, var unik. Den var världens snabbast serietillverkade bil. Och den första extrema superbilen som kunde köras på vanliga vägar.<br/> Men den var inte utan brister.

I början av 1950-talet växte det fram en grupp människor i USA som både hade ett brinnande intresse för högpresterande bilar och var tillräckligt välbärgade för att leva ut det. Mercedes-Benz agent lyckades övertyga den tyska ledningen att företagets nästa steg borde vara en racer för amerikanska landsvägar, ett riktigt prestigemonster.

Resultatet var Mercedes-Benz 300SL.

”300” syftade på cylindervolymen och ”SL” står för Sport Leicht. Den var en vidareutveckling av tävlingsbilen W194 som vunnit flera segrar 1952 och 1953.

Måsvingedörrarna hade sitt ursprung i sportmodellen. Den var mindre motor­stark än konkurrenterna, vilket konstruktörerna kompenserade med en lätt fackverksram av tunna rör. Men den gjorde i sin tur att dörrtrösklarna blev så höga att traditionella dörrar inte fungerade. I stället blev det luckor som öppnades uppåt. Den klassiska formen föddes ur ingenjörers reaktion på ett funktionellt problem.

Landsvägsmodellen arbetades om för att bli rymligare och snyggare, men sportkänslan och prestanda­kraven fanns kvar.

Den raka sexcylindriga motorn var försedd med mekanisk direktinsprutning, den första i en konsumentbil. Det gav gatmodellens motor högre effekt än vad tävlingsvagnen hade, men också stora underhållsproblem. Om motorn inte kördes hårt kunde restbränsle från insprutningen späda ut motoroljan. Oljebyte, 10 liter, rekommenderades efter 160 mil.

De udda dörrarna gjorde det omöjligt att öppna sidofönstren, och det innebar dålig ventilation. Det var också besvärligt att ta sig i och ur kupén på grund av de höga dörrtrösklarna. Den svagaste punkten var dock väghållningen. Bak fanns en dubbelledad pendelaxel som kunde ge kraftig överstyrning i vissa kurvor, utan förvarning. Dessutom hade den trumbromsar som var för klena för den höga toppfarten. Det mesta av problemen åtgärdades till roadster-modellen som kom 1957. Men den saknade å andra sidan de fina måsvingedörrarna.

300 SL debuterade på en mässa i New York 1954. Den blev genast en succé och förändrade Mercedes-Benz image från funktionell till fräsig. Det fanns tillval som aluminiumkaross och växellåda för hög toppfart. Trots bristerna fanns det inget liknande på planeten. Mercedes-Benz risksatsning hade gett en vinnare. Bara 1 400 av kupéversionen byggdes och i dag är måsvingen en av bilvärldens mest eftertraktade samlarobjekt.



Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Mercedes-Benz 300 SL

  • Tillverkningsår: 1954 till 1963.
  • Antal: 1 400 som coupé, 1?858 som roadster.
  • Motor: 3-liters sexcylindrig radmotor med direktinsprutning från Bosch. Omkring 215 hästkrafter.
  • Topphastighet: 260 kilometer i timmen.
  • Vikt: 1 460 kilo.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt