Lista: Fem epokgörande svenska cykelmodeller

2020-11-07 08:00  

”Nu trampar vi ur järnåldern” var en devis som inte höll. Men svensk cykeltillverkning har desto fler framgångsberättelser. Här är fem klassiska cyklar.

Foto: BUKOWSKIS

1. Världsmästarcykeln 

1980-talet innebär en stor försäljningsframgång för den så kallade racercykeln med det karakteristiska bockstyret tänkt att ge tävlingscyklisten mindre luftmotstånd. Men Crescents Världsmästarcykeln har betydligt äldre anor än så. Den lanserades av Nymanverken 1953 och fick sitt namn efter att Harry Snell vann VM 1948. Cykeln fick senare stor spridning i Sverige. 

Exakt vad som har gjort den så välbekant har nog inget enkelt svar. Det verkar inte handla om synnerligen god kvalitet. Att den kallas för Världsmästarcykeln har nog gjort sitt. Den tillverkades fram till början av 1980-talet. 

Foto: BUKOWSKIS

2. Itera 

Itera är det ambitiösa svenska industriprojektet som föll platt till marken. Utvecklingen drog i gång i slutet av 1970-talet med siktet inställt på att bygga världens första plastcykel. ”Nu trampar vi ur järnåldern” var devisen vid premiären 1981, enligt Sportfack. Men plast visade sig vara ett uruselt material att tillverka cyklar i. Den blev klumpig och vägde hela 16 kilo men var trots det rejält ranglig. 

Läs mer: Mjukisen blev tuff – Harley-davidsons krokiga väg framåt

Tillverkningen skedde i Vilhelmina. Den ursprungliga planen på 120 000 cyklar första året sprack. Försäljningen blev bara 14 000. Företaget bakom Itera gick i konkurs. Procordia tog över men redan 1985 var cykelns saga all.

Foto: BUKOWSKIS

3. Militärcykeln  

Cyklar som använts av försvaret finns i ett antal modeller och utföranden. Den första som fick en officiell modellbeteckning var m/1901. Senare modeller är bland andra m/1927 tillverkad av italienska Bianchi, m/1930 huvudsakligen tillverkad av Nymans och m/42 tillverkad av Rex, Husqvarna, Monark och Nymans.  

Vid andra världskrigets utbrott fanns hela sex cykelregementen. 1952 var de avvecklade men många cyklar fanns kvar till 1970-talet då de började säljas ut till allmänheten.  

1997 bildade tre Uppsalastudenter företaget Kronan som började tillverka en modernare kopia av m/42. 

Foto: KOLONN

4. Rex Duplex

Rex tillverkning av cyklar i Halmstad drog igång redan omkring sekelskiftet. Ramdesignen hade sett liknande ut i flera decennier tills Rex 1937 ändrade på den saken. Duplex-ramen var född. I stället för ett enkelt övre ramrör som anslöt till sadelröret löpte två tunnare rör på varsin sida om sadelröret och ner mot bakhjulsnavet, berättar Cykelhistoriska föreningen.

Läs mer: Sovjetiska armémotorcykeln – allt går att fixa i fält

”Duplex-cyklarnas ramar, vilka äro mönsterskyddade, se icke bara trevliga ut, de äro också hållbara”, skrev Rex om sin innovation. 
Tillverkningen av Rexcyklar i Halmstad upphörde 2006, och i början av 2017 upphörde verksamheten i bolaget helt. 

Foto: SKEPPSHULT

5. Skeppshult Natur

Företaget som senare kom att heta Skeppshult började bygga cyklar på 1910-talet. Den riktigt stora succén dröjde dock till 1993 då modellen Natur lanserades. Trots att cykeln var dyr och landet befann sig i ekonomisk kris rusade försäljningen. ”När hjulen stannade i Sverige fortsatte de att rulla här”, som man säger på fabriken. 
Företaget självt lyfter gärna fram att en orsak till succén var den klassiska ramformen hämtad från en ram från 1920-talet som hittades på en vind. Cykelhistoriska föreningen tror snarare att tur och ett Aktuellt-inslag låg bakom. Cykeln säljs ännu i dag, i varsamt uppdaterad form. 

Johan Kristensson

Mer om: Cyklar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt