Lista: Enorma transporter – på vatten, land och i luften

2021-09-04 08:00  

TEKNIKHISTORIA.Transporten av Guldbron från fabriken i Kina till Slussen i Stockholm imponerade på många. Men den utgjorde knappast något rekord. Här följer ytterligare sex exempel på enorma transporter som har stuckit ut i mänsklighetens historia.

Foto: Noella Johansson/TT

En hel stad flyttas

För att LKAB ska kunna fortsätta brytningen av malm i Kiruna behöver stad flyttas. En ny stadskärna byggs tre kilometer österut. I sammanhanget handlar det inte om några enskilt enorma transporter. Det är snarare den totala omfattningen som imponerar. På bilden syns den första byggnaden som flyttades, kallad Arbetarbostad B5, i maj 2017.

 

Foto: BOKALIS

Ett kryssningsskepp kommer lastat

Boka Vanguard (tidigare Dockwise Vanguard) är världens största delvis nedsänkbara fraktfartyg. Det har använts för några av världens mest imponerande transporter. Det sjösattes 2012, är 275 meter långt och väger fullastat drygt 116 000 ton. På bilden transporterar det kryssningsfartyget Carnival Vista till torrdocka i Bahamas 2019.

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

140 meter stålbro till Stockholm

Den så kallade Guldbron till nya Slussen i Stockholm anlände i mars 2020 till sin destination. Här syns den lastad på fartyget Zhen Hua 33 passerandes Oxdjupet i Stockholms skärgård. Stålbron är 140 meter lång, 45 meter bred, väger 3 400 ton och är tillverkad av China Railway Shanhaiguan Bridge Group.

 

Foto: SCIENCE PHOTO LIBRARY/TT

Nasas specialfordon för raketer

Nasas två Crawler-Transporter är fortfarande världens största landfordon drivna av egen kraft (skovelhjulsgrävmaskiner till dagbrott kan vara större men kopplas till elnätet). Crawler-Transporter byggdes för att frakta månraketen Saturn V till avfyrningsplattan och används än i dag. Tanken är att använda dem till kommande Space Launch System. Fordonen byggdes 1965, mäter 40x35 meter och väger drygt 2 700 ton olastade.

 

Foto: BEN WELLER

Olje- och gasindustrin satsar stort

Olje- och gasplattformar tillhör världens största konstruktioner. Transporten ut till de ogästvänliga platserna de byggts för är ofta exceptionella. På bilden syns plattformsöverbyggnaden till norska gasfältet Valemon, beläget cirka 15 mil utanför Bergen. Plattformen lämnade 2014 Samsungs varv i Sydkorea. För transporten stod Dockwise Triumph (Dockwise har sedan dess köpts upp av Boskalis).

 

Foto: LM WIND POWER

Vindkraftverken växer

Vindkraftverken blir allt större – och transporterna av komponenterna allt mer utmanande. På bilden syns frakten av vad som 2016 var världens längsta turbinblad, 88,4 meter. För bygget stod LM Wind Power i danska Lunderskov. Turbinbladet är särskilt designat för Adwens modell AD 8-180 som har 8 megawatt nominell effekt och vars rotordiameter är 180 meter.

 

Foto: HEIKO JUNGE/TT

Tunga och långa lyft i luften

Antonov AN-225 är världens största flygplan och har slagit flera världsrekord. 2009 fraktade det en generator till ett gaskraftverk i Armenien. Generatorn vägde 187,6 ton, den tyngsta enskilda komponent som någonsin fraktats med flyg. 2010 fraktade det vindkraftblad från Kina till Danmark. De var 42,1 meter långa och därmed världens längsta flygfraktade komponenter. På bilden syns Antonov 225 på Gardemoens flygplats 2014.

Din bonus som Ny Teknik-läsare: En del av svensk teknikhistoria

Du som är prenumerant på Ny Teknik digitalt får som bonus ett urval av artiklarna från Teknikhistoria, ett magasin om den tekniska och industriella utvecklingen som lett fram till samhället som det ser ut i dag – med fokus på den svenska utvecklingen.

Vill du få en bit av historien direkt hem i brevlådan? Teckna din prenumeration redan i dag på: teknikhistoria.prenservice.se

Gilla Teknikhistoria på Facebook för att få senaste nytt ur historien!

Gilla Teknikhistoria på Instagram!

Johan Kristensson

Mer om: Transporter

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt