Lista: 7 svenska broras genom historien

2022-02-05 08:00  

TEKNIKHISTORIA. I slutet av förra året uppmärksammades problem med nybyggda Hisingsbron i Göteborg. Men betydligt värre konsekvenser har orsakats av andra byggprojekt genom tiderna. Här är sju broras som har skakat Sverige.

Betongbågen störtade ner i Ångermanälven. Foto: PRESSENS BILD/TT

1939: Betongbågen störtade ner i Ångermanälven

Den 31 augusti 1939 – dagen före andra världskrigets utbrott – rasade bron som höll på att byggas mellan Lunde och Sandö. 18 personer omkom när gjutformen föll ner i älven. Granskningar har visat att olyckan berodde på att den jättelika gjutformen av trä var för svag. Det talas också om att det annalkande kriget var en bidragande orsak till olyckan, eftersom bygget av Sandöbron skyndades på inför krigshotet. 

 

1964: Fredhällsbron rasar. Foto: OWE SJÖBLOM/SVD/TT

1964: Fredhällsbron rasar 

Arbetarna hade kafferast och klarade sig undan broraset med blotta förskräckelsen. Men ett nätverk av armeringsjärn och 200 ton nylagd betongmassa lade sig som ett blött täcke över en bropelare till det som skulle bli Essingeledens bro mellan Fredhäll och Lilla Essingen i Stockholm. Stålfackverket kollapsade under bron och trycktes ner över en förankrad pråm, som kantrade. Raset kostade entreprenören Svenska Vägbolaget 200 000 kronor och försenade bygget två månader. 

 

1980: Star Clipper rammar Almöbron. Foto: JACKY LEISSNER/KAMERAREPORTAGE/TT

1980: Star Clipper rammar Almöbron

Det är ovanligt att färdigställda broar rasar. Men i Sverige inträffade just en sådan olycka en dimmig natt 1980. Klockan 01.30 den 18 januari körde bulkfartyget Star Clipper rakt in i brospannet på Almöbron, en av flera broar som förband ön Tjörn med fastlandet. Den kraftiga kollisionen fick stålrörskonstruktioner från bågbron att bryta ihop och kollapsa. Åtta personer omkom när sju bilar störtade ned från brokanten i det iskalla, mörka vattnet.

 

2008: Två dog vid Älandsfjärden Foto: ANDERS ELIASSON / TT

2008: Två dog vid Älandsfjärden

Två arbetare dog och tre skadades när delar av gjutformen till ett brospann över Älandsfjärden i Härnösands kommun gav vika i maj 2008. Bron är 770 meter lång och delen som rasade befann sig 20–25 meter över marken. Olyckan berodde på att träknektarna som skulle hålla gjutformen uppe brast av tyngden av betongen. Skanska var huvudentreprenör.

 

2009: Skyfall skadade Leksandsbro. Foto: DANIEL ERIKSSON/TT

2009: Skyfall skadade Leksandsbro

Ett kraftigt skyfall ledde till att ett brofäste till Leksandsbron började rasa i juli 2009. En dagvattenbrunn svämmade över och lade körbanan under vatten, sedan började grus och sten lossna vid brofästet och vägbanan krackelerade. Bron över Österdalälven förbinder Leksands centrala delar med varandra och avstängningen ledde till omfattande köer. 

 

2017: Broras i Ludvika. Foto: WIZWORKS.SE/TT

2017: Broras i Ludvika

Tolv personer skadades, varav sex allvarligt, när en för klent byggd gjutform rasade under byggarbetet vid Kajbron i Ludvika. Olyckan i januari 2017 inträffade när gjutning av brobanan över järnvägen pågick och formen samt ställningen den vilade på gav vika. Stora mängder betong rasade ner över spåren och tolv byggjobbare, varav de flesta anställda hos en polsk underentreprenör till Skanska, skadades.

 

2020: Brosektion rasade i Umeå. Foto: WIZWORKS.SE/TT

2020: Brosektion rasade i Umeå

Något gick fel när en sektion av den nya bron över Umeälven skulle sättas på plats i september 2020. Olycksrapporten som presenterades några månader därefter visar att en brobalk som lanserades började glida okontrollerat eftersom friktionen var lägre än beräknat. En provisorisk anordning med vajrar som skulle hålla en balk på plats rasade och en person skadades lindrigt. Bron är en del av projektet Västra länken i Umeå, och befaras nu bli ett år försenad och vara klar först i slutet av 2022. GRK är entreprenör.

Angelica Söderberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt