Katastrofen som gav dig gps

2017-09-30 06:00  

TEKNIKHISTORIA. 1983 kom Korean Airlines 007 ur kurs och sköts ner av ett sovjetiskt jaktplan. 269 dog. Det påverkade den amerikanska regeringen att göra gps tillgängligt för allmänheten.

1 september 1983 var Korean Air Lines 007 på väg från New York till Seoul. Planet kom ur kurs och flög in över sovjetiskt luftrum mitt under förberedelserna för ett missiltest, och mitt under kalla krigets mest anspända period.

När planet dök upp på sovjetisk militär radar var operatörerna säkra på att det var ett amerikanskt spionflygplan som just korsat gränsen i en medveten provokation.

Sovjetiska befäl beordrade att planet skulle skjutas ned. Major Genadij Osipovitj lyfte med sitt Sukhoi SU-15 från en närbelägen flygbas. Efter att ha fått order om att skjuta avfyrade han 243 skott med planets automatkanoner, en varning som det civila planets piloter antagligen aldrig uppfattade.

"Jag såg två rader fönster och insåg att det var en Boeing. Jag visste att det var ett civilt flygplan. Men för mig betydde det ingenting. Det är lätt att konvertera ett civilt plan för militära ändamål", sade majoren i en intervju 1991.

När passagerarplanet ungefär samtidigt lade sig i en stigning för att hamna på en mer bränslesnål flyghöjd tolkades det som en undanmanöver. Osipovitj avfyrade två jaktrobotar. Den ena exploderade 50 meter bakom passagerarplanet. Flygkroppen punkterades av splitter, kabintrycket sjönk och planet blev svårt att manövrera. Piloterna lyckades hålla det flygande i omkring fem minuter medan det sjönk mot havsytan i en långsam spiral. Sedan försvann det.

Det stod snabbt klart att planet störtat, och ungefär var. Men sökandet hindrades medvetet av sovjetiska fartyg och omständigheterna mörkades. Efter fem dygn hittades planet av sovjetiska dykare.

Nedskjutningen orsakade en diplomatisk kris, och det tog tio år innan ryska myndigheter lämnade över planets svarta lådor och dokumentation om vraket till andra länder.

Om piloterna hade haft ett bättre sätt att se sin position hade det inte hänt. Men gps fanns ännu bara som ett militärt utvecklingsprojekt, Navstar. Katastrofen fick Ronald Reagan att beordra att systemet skulle bli fritt för civil användning så snart det var klart.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt