Ingenjören som blev en färgstark företagsledare

2016-06-25 07:01  

TEKNIKHISTORIA. KTH-ingenjören Curt Nicolin hamnade i rampljuset när han höll i tyglarna på flygbolaget SAS och som stridbar arbetsgivarordförande i SAF. Men han betraktas också som den svenska jetmotorns fader.

Curt Nicolin föddes den 10 mars 1921 och utbildade sig till civilingenjör vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm. 1945 rekryterades han av familjen Wallenberg till Svenska Turbinfabriks Aktiebolaget Ljungström, STAL, i Finspång för att leda utvecklingen av en svensk jetmotor. Flera typer av motorer utvecklades, och de fick namn efter insjöar i Finspångstrakten, som Skuten, Dovern och Glan. De skulle användas i flygplan som A32 Lansen och J35 Draken.

Dovern blev en långlivad motortyp, men inte för flygplansdrift. Den provkördes första gången 1950 och fick gå tre tusen timmar i provbänk på marken. Sedan monterades den i ett Lancasterplan, och visade sig då ha kompressorproblem så att motorn förlorade dragkraft. Dessutom var det problem med brännkamrarna och man råkade ut för skovelbrott.

Problemen övervanns och en första serie på tio motorer tillverkades när flygvapnet plötsligt vände sig till Svenska Flygmotor i Trollhättan för att få färdigutvecklade, licensbyggda Rolls-Roycemotorer.

Men Dovern utvecklades till industriturbin som finns kvar i STALs sortiment även om den har vidareutvecklats genom åren.

Curt Nicolin fick trots allt medalj för sitt arbete av både Flygtekniska föreningen och Ingenjörsvetenskapsakademien.

1955 blev han vd för STAL och efter en företagsfusion var han åren 1959–61 vd för Turbin AB de Laval Ljungström.

1961 ville familjen Wallenberg ha Nicolin för större uppgifter och satte honom som vd för Asea, kronjuvelen i svenska verkstadsindustri. Men knappt hade han tillträtt posten förrän Wallenberg lånade ut honom för att rensa upp i det förlusttyngda flygbolaget SAS.

Tillbaka hos Asea tog han sig an uppgiften att decentralisera det hierarkiskt uppbyggda gamla verkstadsföretaget och delade upp det i divisioner. Det var under en period när ett verkstadsföretag också såg den nya halvledartekniken öka i betydelse. Elektroniksektorn blev också den första nya divisionen med beteckningen Y. Riktigt varför den fick just ett Y som beteckning är oklart, men om man tänker sig ett horisontellt streck genom Y:et blir det som en symbol för dioden.

Under Nicolins tid hos Asea beslutades också om den svenska kärnkraften med lättvattenreaktorer. Asea kom att bygga nio av de tolv svenska reaktorerna och dessutom två finska.

1976 avgick Marcus Wallenberg som ordförande för Asea och posten övergick till Curt Nicolin. Tillsammans med den nye vd som tillträdde 1980, Percy Barnevik, deltog Curt Nicolin i förberedelserna för den stora fusionen med schweiziska Brown Boveri Corporation. 1987 var Asea inte längre ett svenskt verkstadsbolag utan ingick i den internationella koncernen ABB. Nicolin fick dela ordförandeskapet med det schweiziska bolagets Fritz Leutwiler.

1976 hade Curt Nicolin även blivit ordförande för Svenska Arbetsgivareföreningen, idag Svenskt Näringsliv, och var med i flera hårda avtalsdueller. Han engagerade sig också starkt emot löntagarfonder, som han såg som en sorts smygsocialisering.

Nicolin belönades för sina insatser i svensk industri och näringsliv med flera utmärkelser. Exempelvis blev han hedersdoktor vid KTH liksom vid Handelshögskolan i Stockholm, ledamot i både Ingenjörsvetenskapsakademien och Vetenskapsakademien. Och i Finspång finns en gymnasieskola som uppkallats efter honom.

Curt Nicolin avled vid 85 års ålder den 8 september 2006.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

 

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt