Hitlers raket blev startskottet för rea

2014-10-25 07:00  
Bäckebo-torpeden var en tysk V2-raket på villovägar som slog ner i Småland. Senare kom Tyskland och Hitler att använda V2-raketer mot England.

TEKNIKHISTORIA. Den 13 juni 1944 hördes en kraftig explosion över Bäckebo i Småland. Hitlers V2-raket hade nått Sverige. Svenska experter granskade det tyska supervapnet. Rapporten och vrakdelarna lämnades sedan ut till engelsmännen, vilket bäddade för moderna, engelska reaplan till svenska Flygvapnet.

Vid gården Gräsdal hörde Robert Gustafson och hans son Ivar en bedövande knall. Träd knäcktes, och fönster trycktes in över hela bygden. En skur av silverglänsande fragment föll över skogen.

Fragment av aluminium och stål hade spritts över flera kvadratkilometer. Det största fyndet var den 450 kilo tunga timglasformade förbränningskammaren. Vid nedslagsplatsen fanns en krater, fem meter i diameter och två och en halv meter djup.

Två ton skrot samlades hastigt ihop och fraktades till Kalmar, sedan vidare till Flygtekniska försöksanstalten i Bromma i Stockholm. Farkosten fick namnet Bäckebotorpeden, med terminologi lånad från flottan.

Det rörde sig om en experimentell V2-raket. Dessa hade ännu inte börjat användas mot Storbritannien, och ingen utanför Tyskland hade kunnat studera det topphemliga och i stort sett okända vapnet.

V2-raketen i Bäckebo, med serienummer 4089, hade kommit vilse från en uppskjutning vid raketbasen i Peenemünde. Den hade utrustats med radiostyrning och den ovane operatören tappade kontrollen när raketen gick genom molntäcket. I stället för att landa i havet vid Bornholm fortsatte den över den svenska gränsen, in i Småland.

Den topphemliga utredningen i Bromma gjordes under ledning av professor Gustav Boestad. Även flygingenjör Henry Kjellson var inblandad.

Utredning och raketskrotet skickades från Sverige till London med ett amerikanskt flygplan. Flygingenjören Martin Fehrm, senare generaldirektör för Försvarets forskningsanstalt, fick uppdraget att köpa många stadiga resväskor för att kunna kamouflera skrotet som vanligt bagage.

Den 31 juli påbörjade tekniker hos Royal Air Force en rekonstruktion av Bäckebo-skrotet.

Två månader senare började V2-raketerna regna ner över England.

Englands tacksamhet till Sverige ledde till att Flygvapnet tidigt kunde importera engelska reamotorplan av modellen de Havilland Vampire.


Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt