Han levde sitt liv på varvet – förändrade hela skeppsbyggarkonsten

2019-07-07 06:30  

Fredrik Henrik af Chapman revolutionerade skeppsbyggarkonsten. Under hans ledning införde kronans varv i Karlskrona ett banbrytande sätt att tillverka de största krigsfartygen.

Fredrik Henrik af Chapman föddes praktiskt taget på ett varv. Han far, Tomas Chapman, hade varit officer i engelska flottan och kom i svensk tjänst 1715 efter att han hade lämnat detaljerade uppgifter om den upprustning av ryska flottan som pågick i England. Han blev varvschef för flottan i Göteborg som tack för spionaget.

För sonen Fredrik fanns det uppenbarligen inget alternativ till skeppsbyggeriet. Han praktiserade på både flottans och privata varv i Sverige och som skeppstimmerman i England innan han startade eget i Göteborg med handlaren Samuel Bagge. De skötte bland annat underhåll på Ostindiska kompaniets fartyg.

1750 åkte han tillbaka till England och greps i Deptford, misstänkt för spioneri. Det visade sig vara ett misstag och han friades. Han besökte örlogsvarv i Holland och Frankrike och återvände till Sverige 1757.

Skapade skärgårdsfregatter till krigföring i finska skärgården

Nu 36 år gammal var han redo för de tyngsta uppdragen inom skeppsbyggarbranschen. Han utnämndes till underskeppsbyggmästare vid örlogsflottan och byggde prototyper till en helt ny klass av skepp, skärgårdsfregatterna. De var relativt stora och kunde drivas av antingen segel eller roddare, för krigföring främst i finska skärgården. Det var en misslyckad fartygstyp, men skulden lades på beställaren, inte på af Chapman som gjort det bästa av situationen.

1764 var han överskeppsbyggmästare i Karlskrona. Han började rita Sveriges framtida linjeskepp, hans storverk.

Efter några år tröttnade han dock på flottan, som satt fast i gamla idéer och hämmades av klen budget. Han blev i stället delägare i Lodsachska varvet på Djurgården.

Men 1772 kom Gustav III på tronen. Af Chapman frälste honom med en ny typ av kanonslup för skärgårdskrig. Kungen beställde nio exemplar och af Chapman kom tillbaka till Karlskrona.

af chapman införde ett löpande band-system på Karlskronavarvet

Han hade nästan oinskränkt makt på varvet, och införde ett löpande band-system där linjeskepp och fregatter byggdes i par av prefabricerade timmer. Det gav otroligt korta byggtider. Linjeskeppet Dristigheten sjösattes till exempel efter bara 45 dagar. Detta trots att skeppen i klassen var enorma krigsmaskiner. Dristigheten hade 64 kanoner och en besättning på 567 man.

Mellan 1702 och 1785 byggdes tio av hans linjeskepp, tio fregatter och många mindre fartyg efter hans ritningar. Fartygen spelade en stor roll under Ryska kriget 1788–1790 och af Chapman fortsatte att klättra till konteramiral. Han adlades och valdes in i Kungliga Vetenskapsakademien.

Han jobbade in i det sista och avled 1808 vid 87 års ålder. Han hade ägnat hela sitt liv, och i stort sett all vaken tid, åt skeppsbyggarkonsten.

Vandrarhemmet af Chapman vid Skeppsholmen i Stockholm byggdes 1888 i England, alltså långt efter att af Chapman gick bort. Men när fullriggaren 1923 köptes av svenska flottan gavs den namn efter den svenska skeppsbyggmästaren.

Minnesramsan för af Chapmans linjeskepp

"Prins Gustaf Adolf styr Fäderneslandet med Ömhet och Rättvisa, Dygd och Ära, välj Försiktighet, Dristighet, Manlighet och Tapperhet till rådgivare!"

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt