”Grus-Kalle” – maskinen som förflyttar berg

2021-06-05 08:00  

Lilla ”Grus-Kalle” föddes i Småland för snart 60 år sedan. I dag är den ramstyrda dumpern standard överallt där stora mängder grus, jord eller sten ska flyttas, och de största modellerna tar Grus-Kalles maxlast flera gånger om.

Med dagens mått mätt var den första dumpern en liten maskin med blygsam lastkapacitet. Men den fick enorm påverkan på bygg- och anläggningssektorn.

Egentligen började det redan 1946, när firma Lihnell Vagn AB (Livab) sökte patent på en motoriserad jordbruksvagn. Tillsammans med traktortillverkaren Bolinder-Munktell hade de byggt en släpvagn med drivaxel kopplad till traktorns kraftuttag, för bättre terrängkapacitet.

Men det verkliga genombrottet kom inte förrän i början av 60-talet. Då ökade man framkomligheten ytterligare genom att ta bort traktorns framaxel, och koppla till vagnen permanent genom drivaxel och ramstyrning (där fordonet böjs vid en ledad ”midja” när man svänger). Ett helt nytt koncept hade sett dagens ljus, och den första ramstyrda dumpern lastade tio ton till drygt åtta tons egenvikt.

Vid det här laget hade Bolinder-Munktell blivit ett dotterbolag till Volvo med namnet BM-Volvo. Den nya maskinen fick därför namnet BM-Volvo DR 631, och släpptes på marknaden 1966.

Oöverträffad framkomlighet

Och under 60-talets byggboom, då byggbasar och åkerichefer slet sitt hår över fastkörda lastbilar och omkullvälta traktorvagnar, kom den nya robusta maskinen som en gudagåva. Ute på byggena blev den legendarisk under namnet Grus-Kalle, efter Livab-ägaren Carl Lihnell.

Den främsta fördelen var kopplingen mellan dragenhet och lastbärare, som låter fordonets två delar röra sig relativt oberoende av varandra: ”traktordelen” kan utan problem luta åt vänster medan ”vagndelen” lutar åt höger, eller vice versa.

I kombination med stora hjul, allhjulsdrift och differentialspärrar var framkomligheten oöverträffad. På riktigt besvärliga underlag kunde Grus-Kalle ”vricka” sig framåt likt en ålande människa, genom att omväxlande svänga höger och vänster.

Läs mer: När traktorn kom till byn förändrades hela samhället

Redan 1967 kom efterföljaren BM-Volvo DR 860, som blev den verkliga storsäljaren. Med tre hjulaxlar och ramstyrningen kombinerad med ett boggikoncept som fortfarande används, hade den ännu bättre terrängframkomlighet och kunde lasta fem ton mer än föregångaren. Grus-Kalle togs ur produktion 1969, och totalt tillverkades den bara i omkring 400 exemplar.

Men Volvo, och snart även utländska maskintillverkare, följde vägen som Grus-Kalle pekat ut. På 70-talet kom större och starkare dumprar som lastade 20 ton, på 90-talet kom modeller som lastade över 30 ton, en bit in på 2000-talet nådde man över 40-tonsgränsen.

Den ramstyrda dumpern återfinns i dag i olika storlekar på byggen, i grustäkter och dagbrottsgruvor över hela världen. Årligen säljs över 6 000 globalt, och Volvo beräknas stå för nästan 40 procent av dem.

För fem år sedan lanserades modellen Volvo A60H: tolv meter lång, fyra meter bred och 44 ton tung kan den ta 55 000 kilo på flaket. Det gör den till världens största ramstyrda dumper.

Fakta

1966: FÖRST

BM-Volvo DR 631 (Grus-Kalle) – världens första ramstyrda dumper.

Introduktionsår: 1966.

Motor: Trecylindrig, fyrtakts dieselmotor.

Effekt: 65 hästkrafter, 2 000 varv/minut.

Transmission: Tio växlar framåt, två bakåt. Maxhastighet 25 kilometer i timmen.

Maskinvikt: 8,4 ton.

Lastkapacitet: 10 ton.

 

2016: STÖRST

Volvo A60H – världens största ramstyrda dumper.

Introduktionsår: 2016.

Motor: Sexcylindrig 16-liters turbodiesel.

Effekt: 640 hästkrafter, 1 800 varv/minut.

Transmission: Sex växlar framåt, två bakåt. Maxhastighet 55 kilometer i timmen.

Maskinvikt: 44 ton.

Lastkapacitet: 55 ton.

Tommy Harnesk

Mer om: Dumper Fordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt