Giganternas kamp om Saab

2012-04-03 23:00  

Den 2 april var det 75 år sedan som Svenska Aeroplan Aktiebolaget bildades. Det var i Trollhättan, och det var två av Sveriges mäktigaste finansfamiljer som styrde bolaget: Wenner-Gren och Wallenberg. Men det var en storfräsare för mycket.

När krigshoten tornade upp sig i Europa i mitten av 1930-talet ansåg den svenska regeringen att Sverige behövde en riktig flygindustri som kunde bygga stora serier av moderna stridsflygplan.

Det byggdes visserligen flygplan lite här och var i Sverige på den tiden, bland annat i Linköping hos AB Svenska Järnvägsverkstäders Aeroplanfabrik ASJA.

ASJA kontrollerades av Wallenbergarna och Stockholms Enskilda Bank.

Men regeringen ville ha mer och då nappade Trollhätteföretaget Nyd­qvist & Holm, förkortat Nohab. ­Företaget tillverkade lok, men också flygmotorer.

Nohab ägdes av Bofors, där Electrolux-grundaren Axel Wenner-Gren var största ägare.

Den 2 april 1937 bildades så Svenska Aeroplan Aktiebolaget i Nohabs hemstad Trollhättan. Man köpte in mark i de norra utkanterna av Trollhättan och började i rask takt bygga hangarer, fabriksbyggnader och anlägga flygfält.

Flygkunnandet fick man genom att köpa upp ingenjörsbolaget Sparmans Flygverkstad på Lilla Essingen i Stockholm och flytta ned ingenjörer, tekniker och tjänstemän till Trollhättan.

Men Wallenbergarna hade lagt ned mycket pengar i ASJ-företaget i Linköping, staden där Wallenberg­släkten har sina rötter, och ville bli ensam leverantör till det svenska flygvapnet.

Och så blev det. När Försvarsmakten 1938 begärde offert på ett nytt svenskt bombplan fanns ritningarna till det som skulle bli störtbombaren B17 redan klara hos ASJA.

Linköpingbolaget hade skaffat sig ett försprång framför Trollhätteföretaget genom att ta in 45 amerikanska konstruktörer med erfarenheter från att bygga flygplan helt i metall, till skillnad från gängse stålrörs- och träkonstruktioner som praktiserades i Trollhättan.

Då gav Axel Wenner-Gren upp och sålde motvilligt Nohabs aktier i Svenska Aeroplan AB till Wallenbergarna 1939 och de båda företagen gick samman under namnet SAAB AB.

Både huvudkontoret och konstruktionskontoret flyttades till Linköping, medan Trollhättan fick behålla sina flygverkstäder.

När kriget var över blev flygplansbeställningarna färre. Saab tvingades se sig om efter annan verksamhet att komplettera med.

Valet föll på bilar. Saabs flygkonstruktörer tog fram en aerodynamiskt utformad, framhjulsdriven bil med självbärande kaross. Prototyperna till Saab 92 såg dagens ljus i Linköping, men det blev Saabs verkstäder i Trollhättan som fick ta hand om serietillverkningen. Där fanns lämpliga pressverktyg hos grannen Svenska Flygmotor.

Saabs första egna flygplan

B17-fakta: Det första planet som Saab byggde helt efter egna ritningar var den enmotoriga störtbombaren B17. Det var det första svenskkonstruerade flygplanet helt byggt i metall. Vingarna gjordes extra starka för att planet skulle kunna fungera som störtbombplan.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt