George Brough blev etta på två hjul

2018-01-20 06:14  
George Brough på en SS80. Foto: Eric Corlay/Bournemouth News/REX

TEKNIKHISTORIA. George Brough bröt med sin far för att göra kompromisslösa motorcyklar. Det gjorde honom till en legend vars överlägsna fordon lever vidare långt efter hans död.

"Det är mycket tillfredsställande att veta att du gränslar en maskin som, om du önskar, kan lämna allt annat på hjul långt efter sig."

Så lät det i en reklamkampanj för George Broughs motorcykelfabrik. Han kunde tryggt stå för sina ord. Motorcyklarna han skapade var det snabbaste och mest påkostade som fanns.

George Brough föddes 1890 i Nottingham i England. Hans far William Edward Brough var motorpionjär och hade byggt sin första bil redan 1896. 1908 började William serieproducera motorcyklar. De var tidstypiska enkla fordon med egenkonstruerade motorer på mellan 2,5 och 8 hästkrafter. Han sålde även trehjulingar.

Efter första världskriget höll den vacklande ekonomin på att ta knäcken på företaget. William sålde av reservdelslagret för att få in pengar. Han avböjde att finansiera en ny, högpresterande motor som sonen George ville ta till produktion. Det skar sig mellan far och son.

Läs mer: Norbert Rillieux revolutionerade sockerindustrin

I mars 1920 upplöste de partnerskapet i firman och George Brough startade eget. Han kallade sitt märke "Brough Superior" – en "överlägsen" maskin.

Enligt myten konstaterade fadern: "Jag antar att det gör min till Brough Inferior". Han fortsatte dock att tillverka motorcyklar fram till 1926.

Filosofin bakom Brough Superior var densamma som skapade Rolls-Royce. Motorcyklarna skulle vara de bästa i världen, hålla extrem teknisk kvalitet och ha hög prestanda. De var mycket dyra, mellan 100 och 185 pund under en period där årslönen i Storbritannien var i snitt 200 pund.

Monteringen skedde i flera steg: montering med tillpassning, sedan demontering, målning och ytbehandling och slutmontering. Nästan alla sålda exemplar var modifierade efter kundens önskemål. De provkördes till den garanterade topphastigheten innan leverans: 80 miles i timmen för modellen SS80, 100 miles i timmen för SS100.

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här!

George Brough använde gärna sig själv som marknadsföring. Han ställde upp i tävlingar och satte informella hastighetsrekord.

Brough Superior attraherade kändisar, som den irländske författaren George Bernard Shaw. Den främste ambassadören var författaren, officeren och äventyraren T. E. Lawrence som körde ihjäl sig på sin sjunde Brough Superior 1935. Han hade då en beställning liggande på ytterligare en.

1940 upphörde produktionen när Brough Superior-fabriken ställdes om till att tillverka Rolls-Royce Merlin-motorer för stridsflygplan. Fabriken hade då tillverkat 3 048 motorcyklar och ett fåtal mycket ovanliga Brough-bilar.

George Brough avled 1970. Då vårdades hans skapelser redan som värdefulla samlarfordon. Idag finns omkring 1 000 bevarade.

2016 började en konstellation formgivare, ingenjörer och investerare återigen att producera handbyggda motorcyklar under namnet Brough Superior. Prislappen har uppdaterats: strax under en halv miljon kronor för en motorcykel.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt

COMSOL