Flygpionjären lärde av storken

2016-09-10 07:01  

TEKNIKHISTORIA. Otto Lilienthal inspirerades av fåglarna, och främst då storken, när han konstruerade sina glidflygmaskiner på 1800-talet. För 125 år sedan inleddes flygningarna, fem år senare störtade han och dog.

Mekanikingenjören Otto Liljenthal, 1848 – 1896, anses vara det moderna flygets fader. Han intresserade sig tidigt för vingkonstruktioner och studerade hur fågelvingar såg ut. Särskilt intresse visade han stora fåglar som fiskmåsar och storkar.

Tidigt insåg han den välvda formens betydelse för vingens lyftkraft, och redan 1874 började han experimentera med flygande drakar i olika former. 1889 publicerade han två redogörelser för den välvda vingens betydelse för segelflygning och om fåglars betydelse för framtida aviation.

Läs mer:

Läs mer: Kändispiloten som försvann spårlöst

Året därpå började han tillsammans med sin bror Gustav bygga sina Normalsegelapparater, som han kallade dem. 1891 var det dags för den första bemannade segelflygningen från en kulle. Flygsträckan blev 24,4 meter. Han lät bygga en egen kulle söder om Berlin för sina flygförsök som kallades Fliegeberg. Från kullen kunde man snart glidflyga sträckor på omkring 50 meter.

Lilienthal byggde olika glidflygplan där han experimenterade med olika vingstorlekar och utföranden. Totalt blev det 18 modeller, 15 som monoplan och tre som biplan. Modellen kallad No 11 kom även i serieproduktion och totalt åtta sådana byggdes.

Lilienthal flög själv mer än två tusen gånger och kom som längst 350 meter. Erfarenheterna dokumenterades och han publicerade ett otal artiklar i vetenskapliga publikationer.

Läs mer:

Läs mer: Ingenjören som blev en färgstark företagsledare

Den 9 augusti 1896 störtade han från 15 meters höjd i ett av sina segelplan. Han fick en fraktur i en ryggkota och avled på ett sjukhus i Berlin dagen därpå.

Flygpionjärerna Orville och Wilbur Wright ansåg att Otto Lilienthal var den som hade betytt mest för dem inför världens första flygning med ett motordrivet plan den 17 december 1903.

Jubileumsåret 2016 låter tyska centrum för flyg- och rymdfärder DLR bygga en Normalsegelapparat efter Lilienthals ritningar som ska testas i vindtunnel. Man hoppas få svar på hur långt det är möjligt att flyga en sådan vingglidare, vilka manövrer är möjliga och varför störtade segelplanet med Lilienthal den 9 augusti 1896.

 

Det här är en artikel från tidningen Teknikhistoria. Prenumerera på den här.

Gilla Ny Teknik och Teknikhistoria på Facebook

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt