Vi har för närvarande problem med inloggningen och har därför låst upp premiumartiklarna. Vi jobbar på problemet och hoppas lösa det så snart som möjligt!

De massiva betongpilarna var sin tids navigationssystem

2019-05-26 06:30  

Vad är det de stora, gula pilarna pekar ut mitt i vildmarken? Betongobjekten har lett till många rykten, men i flygets ungdom var de piloternas räddning för att hitta hem.  

De är mellan dryga 15 meter och 21 meter långa och ligger utströdda i det amerikanska landskapet. Många flanörer har spekulerat om de gula betongpilarna kan vara en kvarleva från ett hemligt militärt projekt – men bakgrunden är inte alls så dramatisk.

De första radiofyrarna dök upp på 20-talet, men tekniken fick sitt genomslag inom flygnavigering först långt senare. Tillgången på bra flygkartor var dålig, och piloter fick förlita sig på landmärken för att hitta hem.

På 20-talet markerades därför hela flygrutten mellan New York och San Francisco, en sträcka på 4 139 kilometer, ut med stora pilar i en bjärt färg. I dag återstår omkring 200 av betongpilarna, men ursprungligen var de cirka 1 550 stycken – utplacerade med cirka 16 kilometers avstånd från varandra.

Fyrarnas ljus gjorde nattflyg möjligt

Under mitten av 20-talet öppnade man för nattflygningar genom att markera ut rutterna med 15 meter höga ståltorn vars roterande ljus visade vägen – och flygfyrarna placerades på betongpilar.

Nätverket byggdes mellan 1924 och 1931 med det primära målet att guida US Postal Service postflygplan. Totalt täckte de 1 500 fyrarna 28 000 kilometer av postflygets rutter.

Läs mer: Britternas märkliga betongöron skulle upptäcka tyska luftskepp

Vid slutet av andra världskriget var systemet fortfarande aktivt, men under 50-talet släcktes det ned. Enligt Technology.com är dock 19 uppdaterade flygfyrar fortfarande i tjänst i Montana.

En svensk flygfyr är bevarad

Sverige hade sitt eget system av flygfyrar, efter ett beslut av 1932 års riksdag. Ljusen satt på 15-20 meter höga master, utplacerade på 20-30 kilometers avstånd. De skulle göra det möjligt för nattpostflyget att flyga under de mörka vinternätterna.

Tekniken var också tänkt att bidra till att få igång en internationell linjetrafik genom Sverige. I dag har en flygfyr bevarats. Den var ursprungligen placerad i Smedby öster om Norrköping och står nu i en park intill Luftfartsverkets kontor i staden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt