De massiva betongpilarna var sin tids navigationssystem

2019-05-26 06:30  

Vad är det de stora, gula pilarna pekar ut mitt i vildmarken? Betongobjekten har lett till många rykten, men i flygets ungdom var de piloternas räddning för att hitta hem.  

De är mellan dryga 15 meter och 21 meter långa och ligger utströdda i det amerikanska landskapet. Många flanörer har spekulerat om de gula betongpilarna kan vara en kvarleva från ett hemligt militärt projekt – men bakgrunden är inte alls så dramatisk.

De första radiofyrarna dök upp på 20-talet, men tekniken fick sitt genomslag inom flygnavigering först långt senare. Tillgången på bra flygkartor var dålig, och piloter fick förlita sig på landmärken för att hitta hem.

På 20-talet markerades därför hela flygrutten mellan New York och San Francisco, en sträcka på 4 139 kilometer, ut med stora pilar i en bjärt färg. I dag återstår omkring 200 av betongpilarna, men ursprungligen var de cirka 1 550 stycken – utplacerade med cirka 16 kilometers avstånd från varandra.

Fyrarnas ljus gjorde nattflyg möjligt

Under mitten av 20-talet öppnade man för nattflygningar genom att markera ut rutterna med 15 meter höga ståltorn vars roterande ljus visade vägen – och flygfyrarna placerades på betongpilar.

Nätverket byggdes mellan 1924 och 1931 med det primära målet att guida US Postal Service postflygplan. Totalt täckte de 1 500 fyrarna 28 000 kilometer av postflygets rutter.

Läs mer: Britternas märkliga betongöron skulle upptäcka tyska luftskepp

Vid slutet av andra världskriget var systemet fortfarande aktivt, men under 50-talet släcktes det ned. Enligt Technology.com är dock 19 uppdaterade flygfyrar fortfarande i tjänst i Montana.

En svensk flygfyr är bevarad

Sverige hade sitt eget system av flygfyrar, efter ett beslut av 1932 års riksdag. Ljusen satt på 15-20 meter höga master, utplacerade på 20-30 kilometers avstånd. De skulle göra det möjligt för nattpostflyget att flyga under de mörka vinternätterna.

Tekniken var också tänkt att bidra till att få igång en internationell linjetrafik genom Sverige. I dag har en flygfyr bevarats. Den var ursprungligen placerad i Smedby öster om Norrköping och står nu i en park intill Luftfartsverkets kontor i staden.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt